Aptauja: 46% vecāku satrauc mākslīgā intelekta rīku izmantošana mācību procesā
Viens no pasaulē populārākajiem MI rīkiem, ko izmanto arī skolēni, ir sarunrobots Chat GPT, kas izmantojot mākslīgo intelektu, piemēram, apstrādā lielu datu apjomu, ģenerē dažādus tekstus, atbildes uz jautājumiem u.tml.
Kopumā aptaujas laikā 16% aptaujāto norādīja, ka viņus satrauc MI straujā popularitāte un izmantošana ikdienas dzīvē, tostarp bērnu mācību procesā, savukārt 30% aptaujāto norādīja, ka tas viņus drīzāk satrauc. Tikmēr 26% aptaujāto ir noskaņoti vairāk pozitīvi, norādot, ka MI rīku popularitāte un izmantošana viņus drīzāk nesatrauc, un 13% aptaujāto ir pārliecināti, ka MI rīku izmantošana ikdienas vajadzībām, tajā skaitā mācībām, viņus nemaz nesatrauc. Savukārt 14% aptaujāto nebija skaidra viedokļa šajā jautājumā.
“Aptaujas dati iezīmē neviennozīmīgi nostāju sabiedrībā par MI rīku izmantošanu ikdienā, tai skaitā mācību procesā. No vienas puses vecāki šo redz kā iespēju un jaunu risinājumu mācību procesa organizēšanā, no otras puses izjūt bažas un satraukumu par to, vai jaunās tehnoloģijas neaizstās ierasto mācību procesu un bērnu iedziļināšanos mācību vielā un uzdevumos. Lai gan sabiedrībā viedoklis ir atšķirīgs, kopsaucējs ir mērenība un atbildīga MI rīku izmantošana, jo mēs nevaram noliegt, ka MI risinājumi pakāpeniski kļūst par daļu no mūsu ikdienas, arvien vairāk tiem integrējoties gan mācību procesā, gan arī darbā. Savukārt, domājot par nākotnes profesijām un darba tirgu, ir skaidrs, ka šī tehnoloģija būs klātesoša, tāpēc svarīgi, ka spējam un protam to izmantot,” uzskata Una Ahuna - Ozola, "Bite" Korporatīvo un sabiedrisko attiecību vadītāja.
Aptaujā atklājies, ka šobrīd mācībām MI rīkus, piemēram, ChatGPT, izmanto 11% aptaujāto vecāku bērni, visbiežāk teksta ģenerēšanai, piemēram, referātiem, esejām un domrakstiem - tā norādīja 50% aptaujāto vecāku. Tikmēr 23% aptaujāto vecāku norādīja, ka bērns MI rīkus visbiežāk izmanto informācijas iegūšanai un pieejamo materiālu izpētei. Savukārt 12% aptaujāto vecāku atzina, ka lielākoties bērni MI rīkus izmanto informācijas apstrādei, piemēram, konspektu gatavošanai, un tikpat liela daļa arī tēmu un ideju iedvesmai. 4% norādīja citu variantu, piemēram, atklājot, ka nemaz nezina, kādām vajadzībām bērns to izmanto.
Vecāki ir aicināti sekot līdzi, kādiem mērķiem bērns izmanto Chat GP, stāstot par iespējamiem riskiem un apdraudējumiem, tai skaitā ieviešot noteikumus attiecībā uz to, kā bērns var izmantot šo programmu, piemēram, atgādinot, ka šis rīks nav paredzēts mājas darbu pildīšanai bērna vietā, bet var būt kā palīgs informācijas ieguvē.
Kopumā 68% aptaujāto vecāku norādīja, ka atvases šāda veida programmas mācībām neizmanto. Tikmēr 6% aptaujāto vecāku atzina, ka bērns MI rīkus izmanto ārpusskolas vajadzībām, savukārt 15% vecāku nezina, kas ir šīs jaunās tehnoloģijas.
“Pielāgojoties tehnoloģiju attīstībai, mums jāsaprot, ka MI rīki ir iespēja, kuru mums jāmāk izmantot savā labā. Nākamajos gados MI risinājumi būtiski transformēs gan sabiedrību, gan darba un mācību procesu kopumā, tiem nākotnē kļūstot par tikpat neatņemamu ikdienas sastāvdaļu kā internets vai mobilās ierīces. Un ne velti MI rīku izmantošana biznesā jau šobrīd ir pasaules lielo uzņēmumu fokusā,” stāsta A. Ahuna – Ozola.
*Aptauju veica “Bite”, sadarbojoties ar pētījumu aģentūru “Norstat Latvija”. Aptauja notika 2023. gada septembrī, piedaloties 1005 iedzīvotājiem, kuriem ir skolas vecuma bērni.