Svētkos strādājošo piedzīvojumi darbā: liek no jauna noticēt Ziemassvētku vecītim
57% Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka strādāt svētkos un nebūt kopā ar savējiem ir emocionāli grūti, tāpēc viņi ir pelnījuši īpašu “Paldies!”, liecina mobilo sakaru operatora BITE un pētījumu kompānijas “Norstat Latvija” aptaujas dati. Vienlaikus aptauja rāda, ka visbiežāk “Paldies!” par darbu svētkos nepasakām sabiedriskā transporta vadītājiem, ugunsdzēsējiem un pārdevējiem, lai gan viņi to būtu pelnījuši gan par ikdienišķu, gan par nestandarta situāciju risināšanu svētku laikā*. Apkopojot dažādu pakalpojumu sniedzēju pieredzes stāstus, noskaidroti spilgtākie gadījumi, ar kuriem viņu darbinieki saskārušies tieši svētkos.
Lai mēs varētu sagaidīt svētkus bez liekām raizēm, daudzu profesiju pārstāvji Ziemassvētku un gadu mijas laikā strādā ilgas un vēlas darba stundas. Kopumā šogad Ziemassvētkos un gadu mijā strādās katrs desmitais Latvijas iedzīvotājs, liecina aptaujas dati. Viņi atzīst – lai arī svētku laikā, līdzīgi kā ikdienā, ir darba pilnas rokas un nereti nākas risināt jautājumus, kas neietilpst viņu darba pienākumos, visapkārt valda pozitīvs noskaņojums, kas uz daudzām situācijām liek paskatīties ārpus ierastā.
Pieredzē par nestandarta situācijām, kas piedzīvotas, strādājot svētkos, dalās BITE, transporta uzņēmums “VTU Valmiera” un drošības risinājumu kompānija “G4S Latvia”.
Glābj pūci Ziemassvētku priekšvakarā
Pirms pāris gadiem kāds “VTU Valmiera” autobusa vadītājs agrā decembra rītā, dodoties no Valmieras uz Valku, netālu no Sedas izdzirdēja skaņu, kas atgādināja spēcīgu sitienu ar prāvu akmeni pa autobusa vējstiklu. Viņam radās aizdomas, ka stiklā ietriecies putns, kas apstiprinājās maršruta galapunktā – uz autobusa vējstikla bija redzams liela putna nospiedums. Ņemot vērā trieciena spēku, vadītājs bija pārliecināts, ka putns būs gājis bojā. Tomēr nolēma to atpakaļceļā uzmeklēt.
“Braucot atpakaļ uz Valmieru, autobusa vadītājs turpat, netālu no Sedas, ieraudzīja ceļmalā pūci, kura pārsteigta grozīja galvu. Putns, brīnumainā kārtā, bija izdzīvojis! Lai gan bija jau vēls vakars, vadītājs uzmeklēja tuvāko veterināro klīniku. Pārliecinoties, ka pūce guvusi vien nenozīmīgus sasitumus vadītājs mierīgu sirdi devās prom, bet vetārsts to palaida brīvībā tajā pašā liktenīgajā kilometrā, kurā putns “saskrējās” ar autobusu,” stāsta “VTU Valmiera” pārstāve Zane Bulmeistare.
Liek no jauna noticēt Ziemassvētku vecītim
Pirmssvētku laikā tirdzniecības centrus tradicionāli apmeklē ģimenes ar bērniem – lai iepirktos, atpūstos, sastaptu Ziemassvētku vecīti u.tml. BITES klientu apkalpošanas centru darbinieki ne reizi vien ir pieskatījuši klientu bērnus, kamēr vecāki pērk atvasēm dāvanas. Taču ir piedzīvotas arī neparastākas situācijas.
Piemēram, reiz Ziemassvētku priekšvakarā kāda BITES klientu centra darbiniece nolēma apjautāties klientes dēliem, vai viņi ir uzrakstījuši vēstuli Ziemassvētku vecītim. Puikas atbildēja, ka šī mistiskā vecīša eksistencei netic, jo viens no viņiem reiz pieķēris mammu, kad viņa centusies nolikt zem eglītes dāvanas. Tāpēc BITES darbiniece padalījās savā pieredzē par neparastākajiem veidiem, kā Ziemassvētku vecītim viņu izdevies pārsteigt. Piemēram, kā reiz Ziemassvētku rītā ieraudzījusi mājās uz svaigi mazgātās grīdas, lielus, netīrus zābaku zoles nospiedumus, kas veda līdz pat eglītei. Bet pie eglītes viņa atradusi rotaļlietas saviem bērniem.
“Lai arī sākotnēji puikas bija noskaņoti skeptiski, šīs sarunas, kurā aktīvi iesaistījās arī citi klientu centra darbinieki un apmeklētāji, laikā viņi atguva ticību Ziemassvētku brīnumam. Lai nostiprinātu šo pārliecību, viņi pēc BITES klientu centra apmeklējuma aizgāja pie turpat netālu esošās svētku egles klusām ievēlēties vēlēšanās. Vai tās piepildījās, vēsture klusē. Taču skaidrs ir viens - lai brīnumi turpinātos, tiem ir svarīgi noticēt!” tā BITES sabiedrisko attiecību vadītāja Karīna Javtušenko.
Risina amizantus pārpratumus
Arī daudziem “G4S Latvia” darbiniekiem svētki ir darba dienas, jo izsaukumi uz objektiem tiek saņemti ļoti bieži. Bieži vien tie izvēršas par kuriozām situācijām, kas liek pasmaidīt ikvienam. Piemēram, reiz kādai dāmai pēc darba “eglītes” gadījās tāpat kā populārās krievu filmas “Vieglu garu” galvenajam varonim, kurš galvenais pēc ikgadējās tikšanās ar draugiem pirtī bija aizlidojis nevis mājās, bet uz pavisam citu pilsētu, kur centās iekļūt svešā dzīvoklī.
“Šī dāma ļoti dusmojās, ka vīrs tā vietā, lai ielaistu sievu mājās, izsauca apsardzi. Izrādījās, viņa svētku “skurbumā” bija sajaukusi mājas. Mūsu apsargi viņai palīdzēja nokļūt īstajās mājās. Savukārt reiz svētkos saņēmām ziņu par to, ka kāds lien pār klienta kaimiņu mājas žogu. Notikuma vietā noskaidrojās, ka vaininieks ir Ziemassvētku vecītis. Šīs mājas saimnieki nebija dzirdējuši zvanu pie vārtiem, tāpēc vecītis meklējis citas iespējas nogādāt dāvanas viņu bērniem,” atceras “G4S Latvija” Drošības funkciju departamenta direktors Jānis Ābele.
Viņš atklāj, ka arī “G4S zvanu centrs svētkos mēdz pārtapt par “uzticības tālruni” – cilvēki vēlas no sirds izrunāties, izstāstīt par saviem piedzīvojumiem svētku laikā, piemēram, kā viņi sagaidījuši u.tml.
Kopumā aptaujas dati atklāj, ka Latvijas iedzīvotāju vērtējumā visbiežāk “Paldies!” par darbu svētkos netiek pateikts ne tikai sabiedriskā transporta vadītājiem, ugunsdzēsējiem un pārdevējiem, bet arī sētniekiem, autoceļu uzturētājiem (sniega tīrītājiem u.c.) un mediķiem.
“Mēs BITĒ esam pārliecināti, ka, apvienojot spēkus ar visiem Latvijas iedzīvotājiem, arī šogad mums izdosies kaut nedaudz uzmundrināt tos, kuri svētkus pavadīs darbā, nevis kopā ar sev tuvākajiem. Tie ir cilvēki, kas ik dienas rūpējas par mūsu drošību, labsajūtu, apkārtējās vides sakopšanu, svētku galdu un pat mājokli, palīdzot uzburt īstus svētkus! Tāpēc viņi noteikti ir pelnījuši īpašu un sirsnīgu “Paldies!”, kuru vēl jaudīgāku padara visas Latvijas iedzīvotāju #kopāspēks,” tā Kaspars Buls, BITES vadītājs.
Ikviens var pateikt “Paldies!” tiem, kuri svētkos strādā, gan klātienē, gan attālināti, piemēram, ierakstot savu virtuālo sveicienu interneta vietnē “siltisvetki.bite.lv”. Katrs no šiem “Paldies!” tiks noformēts kā oriģināls apsveikums – Ziemassvētku zvaigzne ar unikālu kodu. Tās būs pieejamas BITES klientu apkalpošanas centros visā Latvijā, tāpat kā arī citās plaši apmeklētās vietās Rīgā, piemēram, kinoteātros, vilcienos, slidotavās, pie Laimas pulksteņa un citviet. Vietnē “siltisvetki.bite.lv” ir iespēja ievadīt zvaigznēs iestrādātos kodus un apsveikumu saņēmējiem noklausīties kādu no virtuālajā krātuvē iesūtītajiem “Paldies!” sveicieniem.
*Aptauja veikta decembrī sadarbībā ar pētījumu kompāniju “Norstat Latvija”. Tajā piedalījās 500 Latvijas iedzīvotāju vecumā no 18 līdz 64 gadiem.