Kas raksturo Latvijas iedzīvotāju "Paldies!" teikšanas kultūru?

bite.lv | Bite

Līdzīgi kā jebkuras citas tradīcijas, arī “Paldies!” teikšanas kultūru Latvijas iedzīvotāju vidū laika gaitā ietekmējuši dažādi faktori, piemēram, vēstures līkloči, iedzīvotāju mentalitāte, personīgās raksturīpašības, pasaules uztvere, audzināšana ģimenē un pat darba specifika. Kāda šī kultūra ir šobrīd, skaidro sociālpsiholoģe, Latvijas Tehniskās universitātes docente Laila Girsova. 

# Izšķiroša loma bija Rietumu kultūrai 
Katru vēstures posmu raksturo gan dažādi notikumi un uzskati, gan atšķirīga pasaules uztvere. Latvijas iedzīvotāji ir auguši un dzīvojuši dažādos laikos, atšķirīgās vidēs. Piemēram, vecākā un vidējā paaudze ir uzaugušas padomju laikā un aizguvušas tam raksturīgo kūtrumu un kautrīgumu, ko veicināja gan tolaik pastāvošā ideoloģija, gan priekšstats, ka pret visu atšķirīgo, pārsteidzošo ir jāizturas ar īpašu piesardzību. Turpretim jaunākā iedzīvotāju paaudze ir augusi un dzīvo Rietumu kultūras ietekmē, tādēļ tās domāšanā un rīcībā vairāk dominē atklātība, atvērtība, kā arī lielāka brīvība no aizspriedumiem. Tādējādi pirmie savā ikdienas komunikācijā “Paldies!” saka apdomīgāk, kamēr otri šo frāzi izmanto biežāk, nevairoties no tās.

Kā norāda L.Girsova, šīs atšķirības “Paldies!” teikšanas kultūrā nenozīmē, ka vecākā un vidējā iedzīvotāju paaudze izvairās pateikt “Paldies!” un ir nepieklājīga. Tās drīzāk ir padomju gadu  paliekošās iezīmes, kādēļ šīs paaudzes aizvien rūpīgi izvērtē situācijas, kad “Paldies!” būs nepieciešams un gaidīts, nevis, iespējams, pārsteidzošs un neierasts konkrētajā situācijā.

“Bieži vien spilgti vēstures notikumi ir tie “pieturas punkti”, kas aizsāk tālejošas pārmaiņas mūsu tradīcijās un paradumos. Līdz ar Latvijas neatkarības atjaunošanu, Latvijā ienāca Rietumu kultūra, kuras ietekmē sāka pakāpeniski mainīties iedzīvotāju paradumi. To redzam arī šobrīd – deviņdesmitajos dzimušie ir krietni atvērtāki savā komunikācijā ar apkārtējiem. Piemēram, braucot sabiedriskajā transportā, vecākajai un vidējai paaudzei vairāk ir raksturīgi klusēt un izvairīties apsēsties blakus svešiniekam. Savukārt jaunākā paaudze pat ikdienišķu braucienu autobusā var pārvērst domapmaiņā ar svešinieku, sarunas beigās pateicoties par pieredzi un kvalitatīvo sarunu,” skaidro sociālpsiholoģe. 

# “Paldies!” veicina pozitīvas emocijas 
Izpētīts, ka cilvēki labprāt uzklausa atzinīgus vārdus, jo ir patīkami, ja tavu darbu, rīcību novērtē. Turklāt šāda veida pateicība sagādā prieku, motivē darīt darbu vēl labāk un rada pacilājošu noskaņojumu. Taču ir arī tādi, kuri kautrējas pieņemt “Paldies!”, jo uzskata, ka nav to pelnījuši vai vērtē savu darbu kā pašsaprotamu. 

““Paldies!” teikšanu var pielīdzināt komplimentam vai atzinībai, kam ir ļoti liels potenciāls uzmundrināt tās adresātu. Tāpēc ir svarīgi gan būt drosmīgam un pateikt “Paldies!”, gan arī mācēt uzklausīt un pieņemt šo pateicības formu, jo cilvēki šo vārdu nesaka tāpat vien. Proti, aiz patiesa “Paldies!” vienmēr slēpjas pateicība, pieklājība, īpašs novērtējums, skaists kompliments vai cita pozitīva atsauksme, kas parasti tiek pateikta vien tad, ja ir patiesi pelnīta,” norāda L.Girsova.

Piemēram, Latvijā ir ļoti daudz cilvēku, kuri strādā Ziemassvētkos un gadu mijā. Tie ir operatīvo dienestu un diennakts pakalpojumu sniedzēju darbinieki, kuri gādā par mūsu drošību, veselību, palīdz mums nokļūt līdz galamērķim, rūpējas par ceļu tīrību u.tml. Mobilo sakaru operatora BITE un pētījumu kompānijas “Norstat Latvija” veiktās aptaujas dati liecina, ka katrs otrais jeb 46% Latvijas iedzīvotāju vēlētos pateikt “Paldies!” par darbu svētkos mediķiem. Tāpat īpašu paldies, viņuprāt, ir pelnījuši ugunsdzēsēji (13%), sabiedriskā transporta vadītāji (11%) un pārdevēji (6%). 

Ņemot vērā “Paldies!” teikšanas pozitīvo iedarbību, mobilo sakaru operators BITE šogad turpina pērn aizsākto iniciatīvu, aicinot Latvijas iedzīvotājus neizmirst svētkos par tiem, kuri strādā, izsakot šiem cilvēkiem īpašu atzinību. 
“Lai arī “Paldies!” daudziem šķiet parasta frāze, tai piemīt ļoti liels spēks, tāpēc “Paldies!” kultūra ir lieta, kuru ir vērts attīstīt. Kā nekā, pateikt “Paldies!” ir tik vienkārši! Attīstoties tehnoloģijām, to var darīt gan klātienē, gan attālināti – ne vien sūtot pastkartes un vēstules, bet arī izmantojot digitālās vides priekšrocības: sūtot savus “Paldies!” e-pastā, publicējot tos sociālajos tīklos, uzņemot un demonstrējot pilsētvidē dažādus video ar papildinātās realitātes efektiem u.tml. Galvenais ir to darīt, turklāt – kā svētkos, tā ikdienā,” norāda BITES vadītājs Kaspars Buls.

Šobrīd ikvienam Latvijas iedzīvotājam ir iespēja ierakstīt savu virtuālo “Paldies!” cilvēkiem, kuri strādās gadu mijā, izmantojot šim nolūkam interneta vietni “siltisvetki.bite.lv”. Katrs no šiem “sveicieniem tiek noformēts kā oriģināls apsveikums – īpaša Ziemassvētku zvaigzne. 

# Latvijas iedzīvotājus var iedalīt trīs “Paldies!” teikšanas tipāžos 
Raugoties uz to, kā un kādās situācijās Latvijas iedzīvotāji visbiežāk saka “Paldies!”, kā arī  kādas emocijas tas viņos raisa, iespējams izdalīt trīs  “Paldies!” teikšanas tipāžus, norāda L.Girsova.

Vispatiesākie ir dabiski atvērtie “Paldies!” teicēji, jo, izsakot pateicību citiem, šie cilvēki pauž savas patiesās emocijas. Viņi ikdienā spēj brīvi komunicēt kā ar tuviniekiem, tā arī svešiniekiem, tāpēc parasti arī plašāk paskaidro, par ko tieši tiek pateikts “Paldies!”. 

Tā dēvētie “iemācītie” “Paldies!” teicēji visbiežāk izsaka pateicību automātiski, īpaši nepiedomājot, kāpēc to dara. Viņi pateicības paušanu konkrētās dzīves situācijās visbiežāk ir apguvuši ģimenē vai ievērojot mācību iestādes, darba vietas korporatīvo politiku. Tādējādi šiem cilvēkiem “Paldies!” ir “sausa” pieklājības frāze, ko sagaida otrs. 

Savukārt “piesardzīgie” “Paldies!” teicēji parasti nevēlas demonstrēt pozitīvu attieksmi un īpaši izteikt pateicību pat tad, ja novērtē otra veikumu, jo uzskata to par lieku uzbāzību. Ikdienā pret svešiniekiem viņi visbiežāk izturas rezervēti un bez īpašas nepieciešamības sarunu neuzsāk.

”Neviens cilvēks nav viennozīmīgs kāda tipāža pārstāvis, jo to, vai, piemēram, šodien, iepērkoties veikalā, esam bijuši “iemācīti” vai dabiski atvērtie “Paldies!” teicēji, ietekmē mūsu konkrētā brīža emocijas un ikdienas rūpes,” tā sociālpsiholoģe.

*Aptauja veikta 2018.gada novembrī. Tajā piedalījās 500 Latvijas iedzīvotāju vecumā no 18 līdz 64 gadiem.

Šogad ar 4G+ tehnoloģiju tiks aprīkoti vairāk nekā 40% BITES tīkla

Šogad par 46% palielinājies interneta patēriņš mobilajās ierīcēs ārvalstīs

Šogad trīs reizes palielinājies antivīrusa fiksēto drošības risku skaits

Investējot 100 000 eiro, BITE izstrādājusi mobilo aplikāciju “ManaBite”

Pieci ekspertu padomi, kā bērniem un pusaudžiem reaģēt uz kibermobingu

Kādas tehnoloģijas ņemt līdzi atpūtas braucienos un kur doties? Atbild slavenības

Ar mērķi veicināt 5G attīstību Latvijā un Lietuvā “BITES Grupa” un “Tele2” dalīs tīkla infrastruktūru

Praktiski padomi, kā izvēlēties elektroskūteri un braukt ar to droši

Latvijas hokeja fanus raksturo uzticība savai komandai un skaļa balss

Hokeja fani pārbauda savu jaudu un uzmundrina Latvijas hokeja izlasi pirms pasaules čempionāta

Eksperti: tikai saskaršanās ar biznesa riskiem rosina uzņēmējus ieviest integrētus IKT risinājumus

Hokeja fani: viens no galvenajiem Latvijas hokeja izlases panākumu avotiem – labs ritms

BITES apgrozījums pērn sasniedza 106,3 miljonus eiro

Vairāk nekā puse iedzīvotāju fanos par Latvijas hokeja izlasi Pasaules čempionātā hokejā

BITE noslēdz klientu apkalpošanas centru digitalizācijas projektu

Visaktīvāk mobilo internetu viedtālruņos izmanto kurzemnieki

Noslēgts “Latnet” reorganizācijas process

Praktiski ekspertu padomi, kā runāt ar bērnu par kibermobingu

Lai izglītotu par kibermobingu, Rīgas Hanzas vidusskolā organizē Kiberdienu skolēniem

BITES tīkla jauda šogad tiks palielināta par 53%

Mobilo ierīču lietotājiem bīstamākās kaitnieciskās programmatūras

BITE dubulto pārdošanas apjomus internetā

BITE pērn investējusi 100 000 eiro darbinieku profesionālās izaugsmes veicināšanā

Desmit pazīmes, kas var liecināt, ka bērns cieš no kibermobinga

Eksperts: Vai viedtālruņa iebūvētā atmiņa var izmainīt pasauli?

BITE: 45% mobilā interneta apjoma tiek patērēti lielākajos sociālajos tīklos – “Youtube” un “Facebook”

Kā parūpēties par papildu romantikas devu attiecībās, izmantojot modernās tehnoloģijas?

Kā digitālās tehnoloģijas palīdz uzlabot biznesa efektivitāti: praktiski padomi uzņēmējiem

Tendence: pieprasītākās mobilo telefonu krāsas ir melna, zila un zelta

Eksperti: pieaugušie internetā bieži vien pieļauj tās pašas kļūdas, kuras bērni

5 populārākās mobilās aplikācijas, kas ierobežo viedtālruņa lietošanu auto vadīšanas laikā

Jauna tendence - dārgi viedtālruņi sīvi konkurē ar lētākām ierīcēm

Kā pagarināt mobilā telefona mūžu aukstā laikā?

Svētkos mobilā interneta patēriņš pieaug divas reizes

Kas raksturo Latvijas iedzīvotāju "Paldies!" teikšanas kultūru?

Svētkos strādājošo piedzīvojumi darbā: liek no jauna noticēt Ziemassvētku vecītim

Kā vislabāk iemūžināt skaistākos svētku mirkļus ar viedtālruni?

Eksperti: Darbinieki kļūst aizvien vērtīgāki

Aptauja: īpašu “Paldies!” par darbu svētkos visvairāk ir pelnījuši mediķi

Praktiski padomi, kā parūpēties par tehnoloģisku Ziemassvētku dāvanu drošību

Apvienojas "Stream Networks" un "LATNET Serviss"

Eksperts: 5G tehnoloģijas biznesam ļaus būt efektīvākam un straujāk attīstīties

Kas jāņem vērā vecākiem, runājot par kibermobingu ar digitālajiem bērniem?

BITE un "Huawei" nostiprina sadarbību

BITE turpina sadarbību ar LHF arī jaunajā hokeja sezonā

BITE tīkla un pakalpojumu modernizēšanā reģionos šogad investējusi 8 miljonus eiro

Kā sagatavot “garšīgu” CV un motivācijas vēstuli? Ieteikumi jaunajiem profesionāļiem

BITE investē 50 000 eiro klientu apkalpošanas centra modernizēšanā Bauskā

Četras lietas, kas jāzina par “geimingu”

Viedtālruņi un kiberdrošība - populāri mīti un patiesības

Sešas mobilās aplikācijas, kas palīdzēs papildināt zināšanas

BITE kā pirmais mobilo sakaru operators Latvijā sāk piedāvāt “Apple” ražotāja risinājumus biznesam

"Jauno talantu dienas" - iniciatīva jauniešu talantu attīstības un karjeras izaugsmes veicināšanai

Pieci iemesli, kas padara "iPhone" par kulta preci

Aptauja: Katrs piektais Latvijas iedzīvotājs ceļo bez apdrošināšanas

Piecas mobilās spēles darba produktivitātes uzlabošanai

Investējot 100 tūkstošus eiro, Daugavpilī atklāj pirmo reģionālo “BITES Jauno tehnoloģiju parku”

5 praktiski padomi, kā parūpēties par bērnu drošību masu pasākumos

Aizvien biežāk mājas internetam cilvēki izvēlas jaudīgu mobilo pieslēgumu

BITE un “Compensa” sāk piedāvāt nepārtraukto ceļojuma apdrošināšanu

Piecas noderīgas aplikācijas dziedāšanas iemaņu uztrenēšanai

Kā sabiedrībā zināmi vecāki rūpējas par savu bērnu drošību?

Sagatavo viedtālruni ceļojumam un atpūties bez raizēm

Noderīgi aksesuāri viedtālruņiem košāko vasaras mirkļu ķeršanai

Latvijā vecākus visvairāk uztrauc svešinieku radīti apdraudējumi bērniem

Četri radoši Latvijas zīmoli, ko ir vērts atbalstīt

Brāļi Bukarti u.c. hokejisti atklāj, kādas fanu aktivitātes viņu uzmundrina visvairāk

Bērns viens pats mājās - kā parūpēties par drošību?

Fanošanas paradumi mainās: katrs trešais seko līdzi hokeja aktualitātēm mobilajās ierīcēs

Uzņēmējus kibernoziegumi uztrauc vairāk nekā vandālisms un zādzības

Pieredzējušu Latvijas hokeja līdzjutēju TOP 10 fanošanas padomi

BITE turpina investēt tīkla pārklājuma paplašināšanā Latvijas reģionos – atklātas septiņas jaunas 4G bāzes stacijas

Trešā daļa Latvijas hokeja fanu uzskata: galvenais ir piedalīties, nevis uzvarēt

BITE plāno ieguldīt tīkla infrastruktūrā aptuveni 10 miljonus eiro

Latvijas hokeja fani: Pasaules čempionāts hokejā ir tradīcija, kas vieno

Tendence: uzņēmēji novērtē mūsdienu tehnoloģiju priekšrocības, tomēr izmanto tās nelabprāt

Video satura patēriņš mobilajās ierīces pieaug, BITE turpina stiprināt tīkla kvalitāti un kapacitāti

"BITE Latvija" iegādājusies "Stream Networks" un "LATNET Serviss"

BITE sāk piedāvāt jaunu pakalpojumu – gudro video novērošanu mājoklim un biznesam

Mobilie risinājumi Valentīndienas noskaņās

Mobilo sakaru lietojums viesabonēšanā Eiropā turpina palielināties

Pieaug mobilo aplikāciju loma biznesā

Mobilās aplikācijas, kas palīdzēs piepildīt populārākās Jaunā gada apņemšanās

BITE papildinājusi viedtālruņu klāstu ar moderno “Samsung Galaxy A8”

BITE aktīvi paplašina 4G interneta pārklājumu

Aicinājumam iepriecināt svētkos strādājošos atsaucas vairāki tūkstoši iedzīvotāju

Vairāk nekā puse Latvijas iedzīvotāju tuviniekus Ziemassvētkos sveic ar mobilā telefona starpniecību

Mobilās aplikācijas - aizraujošam Ziemassvētku gaidīšanas laikam

BITES tīklu izmantos interneta pakalpojumu nodrošināšanai lidojumos

Aptauja: svētku brīvdienās strādās katrs desmitais

10 noderīgas mobilās aplikācijas izdevīgiem pirkumiem internetā

BITE pārklājuma paplašināšanā Latvijas reģionos šogad investējusi vairāk nekā 3 miljonus eiro

Piecas viedierīces, ar ko pārsteigt tehnoloģiju cienītājus Ziemassvētkos

Talsos atklāts modernizēts BITES klientu apkalpošanas centrs

Eksperti iesaka, kā atpazīt viltotas mobilās aplikācijas un iepirkties droši

BITE iesaka, kā ar viedtālruņa palīdzību izveidot svētkos efektīvu gaismas objektu

“Stream Networks” un tā meitasuzņēmums “LATNET Serviss” pievienosies “BITES Grupas” uzņēmumiem

Padomi jaunajiem uzņēmējiem drošas digitālās biznesa vides veidošanā

BITE atklāj jau trešo jauno tehnoloģiju parku un uzsāk “iPhone X” tirdzniecību