BITE: tiks sekmēta iedzīvotāju digitālo prasmju attīstība un nostiprināšana
Līdzšinējie Eiropas Komisijas ziņojumi par Latvijas iedzīvotāju digitālajām prasmēm uzrāda nepieciešamo progresu situāciju pilnveidot. 2018. gada “Eirobarometra” ziņojumā norādīts, ka 25% iedzīvotāju uzskata, ka viņu e-prasmes ikdienas vajadzībām ir atbilstošas, savukārt 21% norādījis, ka tās ir nepietiekošas vai vājas ikdienas vajadzībām. BITES eksperti novērojuši, ka, lai arī interneta izmantošana saziņai un dažādiem pakalpojumiem pieaug, nereti barjeras rada paradumu iedzīvināšana praksē, transformējot savu ikdienu no klātienes saziņas uz e-vidi.
“Mūsu uzdevums ir atvieglot klientu ikdienu neatkarīgi no viņu digitālajām prasmēm. Ja tās ir pilnveidojamas, ar ieviestajiem rīkiem un tehniskajiem risinājumiem darām visu, lai sniegtu vajadzīgo atbalstu un savā ziņā iedrošinātu vadīties pēc principa “mācīties darot”. Piemēram, pārejot uz pašapkalpošanās aplikāciju “ManaBite”, klienti arī caur to var pārvaldīt un sekot līdzi savam patērētajam datu apjomam vai apmaksāt rēķinus. Esam gandarīti, ka mūsu radītā e-vide ir būtisks atspaids klientu ikdienas pārvaldībā, jo īpaši tik sarežģītos apstākļos kā šobrīd. Ņemot vērā šo pakalpojumu pieprasījumu, jādomā, ka nostiprinātie un attīstītie paradumi saglabāsies arī pēc pandēmijas,” uzsver BITES mārketinga vadītāja Diāna Šmite.
BITES apkopotā informācija liecina, ka līdz ar ārkārtējo situāciju audzis mobilās aplikācijas “ManaBite” reģistrēto lietotāju skaits, kā arī caur aplikāciju veikto darbību apjoms, pilnīgāk izmantojot attālinātā klientu servisa funkcijas. Piemēram, vidēji mēnesī 95% “ManaBite” aplikācijas lietotāju to izmanto maksājumu veikšanai. Tāpat aplikācijā visbiežāk tiek apskatīta statistika, lai noskaidrotu, cik daudz mobilie dati patērēti, kā arī tiek veikta iepirkšanās e-veikalā.
Salīdzinot ar laiku pirms ārkārtējās situācijas, darījumu skaits BITES interneta veikalā audzis vairākkārt. Likumsakarīgi, ka šo pieaugumu ietekmējusi daļēja salonu slēgšana, tomēr šī tendence arī apstiprina, ka cilvēki ir gatavi daudz aktīvāk izmantot e-komercijas iespējas. Pirktāko produktu vidū ierindojas viedtālruņi, rūteri, austiņas un portatīvie datori. Tāpat pieaug elektrisko skrejriteņu pieprasījums.
Turpina D. Šmite: “Redzams, ka šajā laikā mūsu klienti primāri rūpējas par to, lai nodrošinātu tehniski iespējamu un komfortablu vidi darbam vai mācībām no mājām. Piemēram, pieprasījums audzis gan pēc mobilā, gan mājas interneta, kas ir viens no nozīmīgākajiem faktoriem, lai adaptētos darbam jaunajos apstākļos. Savukārt, runājot par ierīcēm, lielākais pieprasījums vērojams pēc tām iekārtām, kas ļauj sazināties tiešsaistē – viedtālruņiem, portatīvajiem datoriem un austiņām. Tāpat jāatzīmē, ka vērojams pieprasījuma pieaugums arī pēc elektriskajiem skrejriteņiem, ko sekmē ne tikai siltāka laika iestāšanās, bet arī vēlme pārvietoties droši, videi draudzīgi un ērti.”