Aptauja: 61 % uzņēmumu interneta pārrāvums radītu darba traucējumus un dīkstāvi

61 % uzņēmumu interneta pārrāvuma gadījumā piedzīvotu būtiskus darba traucējumus un dīkstāvi, liecina elektronisko sakaru un IKT pakalpojumu sniedzēja “Bite Latvija” sadarbībā ar pētījumu aģentūru “Norstat” veiktās uzņēmēju aptaujas dati. Kā norāda Dmitrijs Ņikitins, elektronisko sakaru un IKT pakalpojumu sniedzēja “Bite Latvija” Platjoslas un IKT infrastruktūras direktors, ir nozares, piemēram, e-komercija, kurās pat īslaicīga dīkstāve rada nozīmīgus finansiālus zaudējumus. Savukārt, lai arī citu nozaru uzņēmumiem īslaicīga dīkstāve ne vienmēr rada tūlītējus zaudējumus, šādi apstākļi, ilgtermiņā nespējot apkalpot klientus, rada būtiskas finansiālas sekas. Domājot par biznesa drošību, šobrīd palielinās uzņēmumu interese par garantēto un rezervēto internetu, kas neparedzētās situācijās nodrošina uzņēmējdarbības nepārtrauktību.
Aptaujas dati liecina, ka 61 % uzņēmumu interneta pārrāvums radītu nopietnus darba traucējumus, jo šādā situācijā nebūtu iespējams veikt ikdienas darbus un rastos dīkstāve. Savukārt 10 % uzņēmumu atklāj, ka, negaidīti pazūdot internetam, tie zaudētu klientus, jo nevarētu veikt klientu apkalpošanu; 8 % aptaujāto norāda, ka interneta pārrāvuma gadījumā uzņēmumam rastos finansiāli zaudējumi. 21 % uzskata, ka interneta pārrāvumam nebūtu būtiskas ietekmes uz uzņēmuma darbību, tikmēr 1 % norāda, ka tas ietekmētu kādu citu faktoru.
Vienlaikus, vaicāti novērtēt skalā no 1 līdz 10, cik svarīgs uzņēmuma ir stabils un nepārtraukts internets (pieņemot, ka 1 ir mazsvarīgs, bet 10 ir kritiski svarīgs), 86 % to vērtējuši ar atzīmi no 8 līdz 10 jeb kā ļoti, pat kritiski svarīgu. 11 % respondentu uzskata, ka tas ir vidēji svarīgs, vērtējot to no 5 līdz 7 punktiem, savukārt tikai 3 % uzskata to par mazsvarīgu, piešķirot vērtējumu no 1 līdz 4 punktiem.
“Tehnoloģiju attīstības ietekmē mūsdienās lielākajai daļai uzņēmumu ikdienas darbība ir cieši saistīta ar internetu, neatkarīgi no nozares. Tādēļ ir pārsteidzoši, ka katrs piektais uzņēmums neuzskata stabilu internetu par ļoti svarīgu aspektu uzņēmuma darbības nodrošināšanai. Tajā pašā laikā, mūsu pieredze liecina, ka ne visi uzņēmumi spēj identificēties ar stabila interneta nozīmi, ja praksē nav pieredzējuši interneta pārrāvumu. Proti, diemžēl daudzi uzņēmumi aizvien problēmu un tās radītās grūtības aptver un novērtē tikai brīdī, kad tā jau ir radījusi faktisku kaitējumu. Un tikai tad kļūst skaidrs, cik daudz ierīču un sistēmu patiesībā darbojas tiešsaistē,” uzsver Dmitrijs Ņikitins, “Bite Latvija” Platjoslas un IKT infrastruktūras direktors.
Interneta kvalitāti var ietekmēt vairāki faktori, tostarp savienojuma veids – mobilais vai optiskais internets, tehnoloģiski novecojuši rūteri vai ierīces ar zemu veiktspēju un liela bāzes staciju noslodze. Tie var būt arī vides apstākļi, piemēram, biezas sienas, kas var traucēt bezvadu signāla pārraidi un samazināt tā stiprumu, tāpat arī tīkla avārijas, tai skaitā tehniski bojājumi serveru pusē vai kabeļu infrastruktūrā.
Kā liecina aptaujas rezultāti, 81 % uzņēmumu vismaz reizi ir piedzīvojuši interneta palēnināšanos vai pazušanu, no kuriem 8 % norāda, ka tas notiek regulāri, 32 % – dažkārt, un 41 % – reti. Savukārt 14 % respondentu apgalvo, ka nekad nav piedzīvojuši šādas problēmas, bet 6 % nav pārliecināti vai ir grūti pateikt.
“Lielākā daļa aptaujāto uzņēmumu ir piedzīvojuši interneta pārrāvumu, tomēr ir skaidrs, ka šādu problēmu ietekme dažādās nozarēs atšķiras. Piemēram, nekustamo īpašumu jomā, būvniecībā un lauksaimniecībā sekas ir mazāk izteiktas, savukārt tirdzniecībā, transporta pakalpojumu nozarē, finanšu un apdrošināšanas sektorā, kā arī valsts pārvaldē tās ir daudz jūtamākas. Tomēr, neatkarīgi no nozares, ir konkrēti darbinieki, kuru darba procesu nodrošināšanai stabils interneta pieslēgums ir būtisks jebkurā nozarē, piemēram, darbu vadītājiem, lietvežiem un grāmatvežiem,” skaidro D. Ņikitins.
Viņš papildina, ka, domājot par biznesa nepārtrauktību, pieaug uzņēmumu interese par dažādiem interneta risinājumiem, t.sk. garantēto un rezervēto internetu.
“Lai nodrošinātu papildu stabilitāti darba procesa nepārtrauktībā un biznesa drošībā, pieaug interese par garantēto interneta pakalpojumu, kas ir īpaši noderīgs vietās, kur nav pieejams optiskais tīkls. Tas nodrošina nepārtrauktu mobilā interneta pieslēgumu ar garantētu ātrumu pat lielas tīkla noslodzes apstākļos. Īpaši vērtīgs ir pastāvīgs IT speciālistu atbalsts, kas operatīvi risina tehniskās problēmas un nodrošina nepārtrauktu pakalpojuma darbību. Cits risinājums ir rezervēta interneta pakalpojums, kas sniedz aizsardzību pret interneta zudumu – ja viens pieslēguma veids tīkla avārijas vai pārslodzes dēļ tiek pārtraukts, piekļuve internetam automātiski tiek nodrošināta no otrā pieslēguma, nodrošinot nepārtrauktu biznesa darbību,” papildina “Bite Latvija” Platjoslas un IKT infrastruktūras direktors.