“Bite Latvija” brīdina par jaunu telefonkrāpnieku aktivitāti — sarežģītas manipulācijas datu izkrāpšanai

Elektronisko sakaru un IKT pakalpojumu sniedzējs “Bite Latvija” pēdējo dienu laikā ir novērojis jaunu telefonkrāpnieku aktivitāti – krāpnieki, uzdodoties par uzņēmuma darbiniekiem, izmanto viltus stāstus un psiholoģisku manipulāciju, tostarp izdara spiedienu rīkoties “steidzami”, lai izkrāptu klientu personas datus. Kā stāsta “Bite Latvija” iekšējās drošības procesu vadītājs Hermanis Eriņš, šī ir pavisam jauna, vēl rafinētāka krāpšanas metode, veicot vairākus zvanus pēc kārtas un mērķtiecīgi novēršot klienta uzmanību.
“Sazinoties ar klientiem, krāpnieki runā latviešu valodā bez akcenta un apgalvo, ka tuvojas līguma termiņa beigas. Sarunas laikā tiek piedāvāti šķietami izdevīgi nosacījumi, vienlaikus radot uzticības ilūziju. Piemēram, mums ir informācija, ka klients saņēma zvanu ar piedāvājumu pārslēgt līgumu un saņemt īpašas atlaides, taču ar nosacījumu, ka līgums jāpārslēdz telefoniski. Krāpnieks prasīja veikt identitātes apstiprināšanu ar Smart-ID, ko klients sākotnēji izdarīja. Tomēr sarunas laikā viņam radās aizdomas, un zvans tika pārtraukts. Drīz pēc tam klients saņēma vēl vienu krāpnieka zvanu – šoreiz ar brīdinājumu, ka pirmais zvans bija krāpniecība. Zvanītājs aicināja steidzami pieslēgties internetbankai, uzsverot, ka ir jārīkojas nekavējoties, lai novērstu finanšu zaudējumus. Visas šīs situācijas laikā tika veikti vairāki atkārtoti krāpnieku zvani, tā radot spriedzi un novēršot viņa uzmanību, kā arī maksimāli ilgi neļaujot pašam klientam sazināties ar banku vai atbildīgajiem dienestiem,” stāsta H. Eriņš.
H. Eriņš papildina, ka, rodoties aizdomām par telefonkrāpnieku aktivitāti, kā arī, lai novērstu iespējamu ļaunprātīgu rīcību, klients vērsās gan “Bite Latvija” klientu centrā, gan Valsts policijā, lai pārliecinātos, ka viņa vārdā nav veikti prettiesiski darījumi. ”Šādas shēmas bīstamība ir tajā, ka ar klientu tiek profesionāli manipulēts, samazinot modrību un pakāpeniski virzot uz rīcību, kas, soli pa solim “salaužot” cilvēka psiholoģisko noturību un uzmanība, var novest pie piekļuves sniegšanas personas datiem, finanšu kontiem vai līgumu pārslēgšanas,” norāda H. Eriņš.
“Bite Latvija” aicina būt īpaši uzmanīgiem — uzņēmuma darbinieki Smart-ID autentifikāciju pieprasa tikai zvanu centrā un tikai tad, ja klients nevar sniegt iepriekš noteiktos identifikatorus, piemēram, paroli vai klienta numuru. Ja rodas aizdomas par sarunas autentiskumu, nekavējoties pārtrauciet zvanu un sazinieties ar “Bite Latvija” pa tālruni 1601. Neatbildiet uz aizdomīgiem zvaniem vai pārtrauciet sarunu, ja tiek izdarīts spiediens rīkoties “steidzami”.