Oktobrī Latvijā fiksēts telefonkrāpnieku aktivitātes pīķis
Oktobrī Latvijā novērots straujš telefonkrāpnieku aktivitātes pieaugums, kas šogad sasniedzis rekordaugstu līmeni. Elektronisko sakaru un IKT pakalpojumu sniedzēja “Bite Latvija” maija beigās ieviestais bezmaksas drošības risinājums ļauj mērīt telefonkrāpnieku aktivitāti Latvijā, un oktobrī ir bloķēti vairāk nekā 50 000 telefonkrāpnieku zvanu. “Bite Latvija” iekšējās drošības procesu vadītājs Reinis Pudāns uzsver, ka telefonkrāpnieki sākuši aktīvi izmanto citu operatoru un fiksēto sakaru pakalpojumu sniedzēju tīklus, un to apmērs mēnesī ir mērāms vairākos simtos tūkstošu. Tas liecina par steidzamu nepieciešamību ieviest valsts līmeņa pasākumus iedzīvotāju aizsardzībai līdzīgi, kā tas ir Lietuvā un Igaunijā.
Šobrīd aktuālākā telefonkrāpnieku taktika ir uzdoties par mobilo sakaru operatoru pārstāvjiem un pieprasīt “Smart-ID” kodu identitātes apstiprināšanai, draudot ar līguma izbeigšanu vai SIM kartes slēgšanu.
“Bite Latvija” atgādina, ka uzņēmums nekad nezvanīs un nedraudēs klientam ar līguma laušanu vai SIM kartes bloķēšanu.
“Bite Latvija” “Smart-ID” autentifikāciju izmanto ienākošajos zvanos, lai pārliecinātos par zvanītāja identitāti un palīdzētu jautājumu risināšanā. Tikmēr krāpnieki zvana klientam paši ar pieprasījumu nekavējoties apstiprināt savu identitāti. Galvenā telefonkrāpnieku rīcības iezīme ir mudinājums rīkoties ātri, tādējādi zvana saņēmējā cenšoties ieviest paniku, likt viņam veikt nepārdomātas darbības un dalīties ar personiskajiem datiem.
“Maija beigās ieviestais bezmaksas krāpniecisku zvanu bloķēšanas risinājums ļauj precīzi mērīt telefonkrāpnieku aktivitātes, un rezultāti rāda, ka tās sasniegušas neredzēti augstu līmeni. Bites ieviestais drošības risinājums ir maksimāli samazinājis krāpniecisku iespējas zvanu veikšanai izmantot Bites tīklu, tāpēc krāpnieki tagad aktīvi izmanto citu operatoru un fiksēto sakaru pakalpojumu sniedzēju tīklus. Pēc provizoriskajiem aprēķiniem īstenoto telefonkrāpnieku zvanu skaits varētu būt mērāms vairākos simtos tūkstošos mēnesī. Katram komersantam ir jāuzņemas atbildība par savu tīklu, ja tas tiek izmantots krāpniecības nolūkiem, taču vienlaikus ir nepieciešams valsts līmeņa regulējums, kas nodrošinātu vienotu aizsardzības sistēmu visiem Latvijas iedzīvotājiem. Ir pēdējais brīdis sākt apvienotu cīņu pret telefonkrāpniekiem, kā to jau dara mūsu kaimiņvalstis – Lietuva un Igaunija,” saka “Bite Latvija” iekšējās drošības procesu vadītājs Reinis Pudāns.
Šobrīd “Bite Latvija” mudina klientus – ja rodas aizdomas par zvana patiesumu, saruna ir nekavējoties jāpārtrauc un jāzvana uz pakalpojumu sniedzēja oficiālo klientu apkalpošanas telefona numuru, lai pārliecinātos, vai šāds zvans no uzņēmuma puses patiešām ir veikts.