Izvēlne

Šobrīd publiskajos iepirkumos iekļauj pat 10 gadus novecojušas prasības

bite.lv | Bite
Šobrīd mobilo sakaru pakalpojumu publisko iepirkumu tehniskajās specifikācijās tiek iekļautas pat 10 gadus novecojušas prasības, kas nav adekvātas reālajai tirgus situācijai un kropļo konkurenci. To galvenokārt ietekmē publiskajā sektorā strādājošo nepietiekamās zināšanas par strauji mainīgo telekomunikāciju nozari. Ja vēlamies veidot vienlīdzīgas konkurences apstākļus publiskajos iepirkumos visiem tirgus dalībniekiem, tas ir steidzami jāmaina.

Es atbalstu sīvu konkurenci valsts un pašvaldību iepirkumos, taču prasībām to tehniskajās specifikācijās ir jābūt loģiskām, atbilstošām aktuālajai situācijai un tās nedrīkst apzināti samazināt kāda tirgus dalībnieka konkurētspēju. Ja pērno gadu laikā telekomunikāciju nozare ir strauji attīstījusies, tad, raugoties uz prasībām, kas tiek iekļautas publisko iepirkumu tehniskajās specifikācijās, šķiet, ka valsts sektors kavējas vismaz 10 gadus senā pagātnē, kad arī viedtālruņu un mobilā interneta attīstība bija vēl tikai “bērnu autiņos”. 

Šķetinot 2018. un 2019. gada publiskajos iepirkumos par mobilo sakaru pakalpojumiem ietvertās prasības, vēlos pievērst uzmanību septiņām, kas visspilgtāk ilustrē samilzušās problēmas. Jāuzsver, ka tādēļ arī nepamatotu un pat absurdu tehnisko specifikāciju kritēriju definēšanas dēļ, publiskais sektors neizmanto iespēju ietaupīt budžeta līdzekļus, iepērkot tik pat kvalitatīvus pakalpojumus, tikai lētāk.

# Saimnieciski izdevīgākā piedāvājuma princips
Saimnieciski izdevīgākais piedāvājums daudzos publiskajos iepirkumos ir piemērots un saprotams vērtēšanas kritērijs, taču ne telekomunikāciju nozarē. Mūsdienās mobilo sakaru nodrošināšana ir homogēns pakalpojums. Proti, šodien visi tirgus spēlētāji spēj piedāvāt mobilo sakaru pakalpojumus vienlīdz augstā kvalitātē, un atšķirība novērojama tikai tad, ja runa ir par sakaru nodrošināšanu atsevišķos kritiskajos punktos (specifiskās lokācijās). Tāpēc izdevīgākā cena ir daudz adekvātāks vērtēšanas kritērijs. 

# Novecojušu regulatora mērījumu izmantošana
Katru gadu Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) visā Latvijā veic mērījumus, lai noskaidrotu mobilo sakaru kvalitāti. Šobrīd ir pieejami 2018. gada mērījumi, kā arī, papildus tam ir iespējams noskaidrot mērījumus par mobilo sakaru kvalitāti vairākās pilsētās un lauku teritorijās 2019. gadā. 

Tik dinamiskā nozarē kā telekomunikācijas procesu attīstība, uzlabojumi un daudzas citas pārmaiņas notiek teju katru dienu. Tāpēc šķiet muļķīgi, ka, izsludinot publisko iepirkumu 2019. oktobrī, tehniskajā specifikācijā tiek ietverta atsauce uz SPRK gada pārskatiem jeb mobilo sakaru kvalitātes mērījumiem, kas veikti pirms teju gada vai pat  ilgāka laika.

# Klientu apkalpošanas centru skaits 
Mūsdienu biznesa pasaulē esam nonākuši pie secinājuma, ka cilvēki saņem sliktu pakalpojumu, ja vienīgā izeja, lai atrisinātu problēmas, nopirktu kaut ko papildus u.tml., ir došanās uz klientu apkalpošanas salonu. 

Apkalpošana klātienē ir morāli novecojusi. Uzņēmēji dara visu, lai padarītu klientu dzīvi ērtāku un viņiem nebūtu jādodas uz salonu, lai, piemēram, apmaksātu rēķinu vai pieslēgtu papildu pakalpojumu. Tāpēc ir pieejamas klientu servisa iespējas telefoniski, izmantojot pašapkalpošanās platformas tiešsaistē un mobilās lietotnes, kā arī biznesa klientu menedžeri dodas pie biznesa klientiem klātienē u.tml. Atklāšu, ka mūsu biznesa klienti ir priecīgi par šādām iespējām, tomēr nesaprotamu iemeslu dēļ noteikts klientu apkalpošanas centru skaits aizvien parādās iepirkumu tehniskajās specifikācijās kā viena no prasībām. Ja tiek prognozēts, ka nāksies ar zināmu regularitāti klātienē doties uz apkalpošanas centru, tad es drīzāk to traktēju kā zināmu risku tam, vai piegādātais pakalpojums patiešām būs atbilstošs augstākajiem kvalitātes standartiem.  

# Sakari nepieciešami visā pasaulē, arī Somālijā
Cik daudzi ierēdņi, piemēram, Latvijas pašvaldībās, darba nolūkos dodas uz tādām valstīm kā Somālija, Pakistāna, Taizeme u.tml.? Manuprāt, tie ir izņēmuma gadījumi, kas pašvaldības neskar. Tomēr publisko iepirkumu tehniskajās specifikācijās dažkārt tiek pieprasīta mobilo sakaru nodrošināšana viesabonēšanā tik daudzās pasaules valstīs, ka pretendentam būtu jāietver arī iepriekš minētās. 

# Atzvanīšanas iespēja viesabonēšanā
Nereti publiskajos iepirkumos parādās prasība nodrošināt atzvanīšanas iespējas viesabonēšanā Eiropas Ekonomiskās zonas valstīs (EEZ), ko šobrīd dara tikai viens tirgus spēlētājs – LMT. Šajā gadījumā vēlos uzsvērt, ka pakalpojums ir arhaisks un tieši tāpēc citi mobilo sakaru operatori, tostarp BITE, to vairs nepiedāvā. Jāteic, ka telekomunikāciju nozare ir gājusi laikam līdzi un šobrīd cena par mobilo sakaru pakalpojumiem EEZ valstīs  ir izlīdzināta. Tāpēc šī pakalpojuma nepieciešamība šķiet neizprotama.

# Bāzes staciju skaits un sakari noteiktās frekvencēs
Pēdējos divos gados šī prasība publiskajos iepirkumos ir sastopama visbiežāk. Piemēram, 30 no šogad izsludinātajiem publiskajiem iepirkumiem, kuru summa ir virs 10 000 eiro, 18 gadījumos kā pretendenta kvalifikācijas prasība dalībai iepirkumā tika norādīts mobilo sakaru bāzes staciju skaits. Salīdzinot ar citiem konkurentiem, LMT ir visvairāk bāzes staciju, taču, vēlos akcentēt, ka šis aspekts nenosaka mobilo sakaru kvalitāti. Katra bāzes stacija nodrošina atšķirīgu pārklājumu, vienai tas var būt aptuveni 10 km, citai – 3 km. Tādēļ par tīkla kvalitāti un jaudu, un tātad arī pakalpojumu kvalitāti, pirmkārt, liecina SPRK mobilo sakaru kvalitātes mērījumi Latvijā, kas visiem operatoriem ir ļoti līdzīgi, nevis “torņu” skaits. 

Vēl interesantāka ir prasība nodrošināt mobilos sakarus dažādās frekvencēs, arī tādās, kuras cilvēki nemaz neizmanto, jo viņiem nav atbilstošu ierīču. Mobilo sakaru operatori šīs licences frekvencēm var iegādāties, bet tā ir absolūti mākslīga prasību jeb “ķeksīša” izpilde, kurai nav nekāda praktiska pielietojamība, bet skumjākais - tas nav konkurētspējas rādītājs. 

# Fiksēto un mobilo sakaru pakalpojumi vienā iepirkumā
Fiksētie un mobilie sakari ir divi dažādi pakalpojumi, tāpēc neizprotu, kādēļ pēdējā laikā publiskajos iepirkumos par mobilo sakaru pakalpojumu nodrošināšanu, parādās abi. To var pielīdzināt vēlmei viena iepirkuma ietvaros nopirkt mobilos sakarus un, piemēram, printeri. 

Kopumā, manuprāt, ir steidzami jāmaina divas lietas. Pirmkārt, ir jāizskauž publisko iepirkumu tehnisko specifikāciju “kopēšanas” prakse, kad gadu no gada publiskā sektora iestādes izmanto vienas un tās pašas tehniskās specifikācijas, kvalifikācijas prasību trafaretas. Ir jāsaprot, ka katru gadu telekomunikāciju nozarē notiek straujas izmaiņas un attīstība, tādēļ prasības, kas bija pamatotas pirms gada, šobrīd bieži vien vairs nav aktuālas. 

Ko darīt? Šobrīd atzinīgi vērtēju atsevišķu valsts sektora iestāžu rīcību, pirms iepirkuma izsludināšanas organizējot apspriedes ar telekomunikāciju tirgus spēlētājiem, lai noskaidrotu un izprastu aktuālo tirgus situāciju, uzklausītu rekomendācijas. Domāju, ka tas ir labs piemērs arī citām publiskā sektora iestādēm. 

Protams, arī tirgus spēlētājiem ir jāizdara “mājasdarbs”, piedāvājot savu redzējumu un priekšlikumus, kas palīdzētu publiskam sektoram profesionāli sagatavot publisko iepirkumu tehniskās specifikācijas un definēt kvalifikācijas prasības. Vienlaikus ceru, ka pārraugošās iestādes, strādājot pie telekomunikāciju nozares sakārtošanas, ņems vērā tirgus spēlētāju ieteikumus un tām izdosies novērst problēmjautājumus, kas skar vienlīdzīgu tirgus spēlētāju konkurenci.

78% Latvijas iedzīvotāju atliek mobilo ierīču operētājsistēmu atjauninājumus

BITE izsludina pieteikšanos iespējai kļūt par Pasaules čempionāta hokejā reportieri

5 mobilās aplikācijās, kas lieti noderēs pārīšiem

BITE veic zīmola modernizēšanu, padarot to atbilstošāku mūsdienu prasībām

67% darbinieku ir sabojājuši darba devēju izsniegtas mobilās ierīces, tās nometot

BITE šogad stiprinās tīklu lielākajās Latvijas pilsētās un reģionos, investējot 10% no apgrozījuma

BITE: Pērn par 40% palielinājies lielo biznesa klientu skaits

2019. gada pirktākās ierīces: viedtālruņi ar lieliem ekrāniem un viedpalīgi

Balansu uzņēmumā var ieviest tikai tad, ja vadība ir šīs idejas vēstneši

5 izplatīti pieaugušo mīti par kibermobingu

56% Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka pārdāvināt dāvanas ir nepieklājīgi

Šobrīd publiskajos iepirkumos iekļauj pat 10 gadus novecojušas prasības

BITE šogad palielinājusi tīkla jaudu reģionos par 83%

Aptauja: 24% vecāku vismaz reizi nedēļā nevar sazvanīt savu bērnu, paliekot neziņā par viņa atrašanās vietu

Kā pareizi “ieziemot” jeb uzglabāt elektroskūteri ziemā?

Aptauja: 56% vecāku Latvijā neapzinās kibermobinga atstāto seku nopietnību

Tendence - ilgtspējīgi viedierīču lietošanas paradumi Latvijā nostiprinās pakāpeniski

Kāpēc ar algu darbinieku motivēšanā un noturēšanā vairs nepietiek?

BITE: integrētie pakalpojumi ļāvuši par 15% palielināt biznesa klientu portfeli

BITE pirmā Latvijā sāk piedāvāt viedpulksteņus ar eSIM un mobilā tīkla pieslēgumu

“BITE Latvija” noslēdz līgumu par uzņēmuma SIA “Baltcom” kapitāldaļu iegādi

LATNET paplašina darbību inovatīvu IT drošības projektu īstenošanā

BITE izglītojošā izstādē skaidros par 5G un kliedēs bažas par tā ietekmi

BITE Latvija kļūst par Ārvalstu investoru padomes Latvijā biedru

Kā pedagogiem uzsākt sarunu ar skolēniem par kibermobingu, integrējot to mācībās?

Kā un kāpēc darba vidē iekļaut vecāka gadagājuma kolēģus?

BITE: šogad sešas reizes palielinājies pieprasījums pēc viedpalīgiem

Vasaras festivālos vislielākais mobilā interneta patēriņš bijis festivālā “Summer Sound”

BITE šogad investēs 150 000 eiro darbinieku 3. līmeņa pensiju fondu iemaksās

45% viedtālruņu īpašnieku turpina izmantot telefonu ar saplēstu displeju

Latvijas iedzīvotāju izmantotais mobilo datu apjoms Eiropas Ekonomiskajā zonā kāpis simts reizes

Uzņēmēji pagaidām neapzinās IKT risinājumu lomu klientu servisā

Klientu apkalpošanā strauji pieaug digitālo pakalpojumu izmantošanas īpatsvars

Šogad ar 4G+ tehnoloģiju tiks aprīkoti vairāk nekā 40% BITES tīkla

Kāpēc internets ir kopīga rūpe un kibermobinga mazināšanā jāiesaistās ikvienam?

Šogad par 46% palielinājies interneta patēriņš mobilajās ierīcēs ārvalstīs

Šogad trīs reizes palielinājies antivīrusa fiksēto drošības risku skaits

Investējot 100 000 eiro, BITE izstrādājusi mobilo aplikāciju “ManaBite”

Pieci ekspertu padomi, kā bērniem un pusaudžiem reaģēt uz kibermobingu

Kādas tehnoloģijas ņemt līdzi atpūtas braucienos un kur doties? Atbild slavenības

Ar mērķi veicināt 5G attīstību Latvijā un Lietuvā “BITES Grupa” un “Tele2” dalīs tīkla infrastruktūru

Praktiski padomi, kā izvēlēties elektroskūteri un braukt ar to droši

Latvijas hokeja fanus raksturo uzticība savai komandai un skaļa balss

Hokeja fani pārbauda savu jaudu un uzmundrina Latvijas hokeja izlasi pirms pasaules čempionāta

Eksperti: tikai saskaršanās ar biznesa riskiem rosina uzņēmējus ieviest integrētus IKT risinājumus

Hokeja fani: viens no galvenajiem Latvijas hokeja izlases panākumu avotiem – labs ritms

BITES apgrozījums pērn sasniedza 106,3 miljonus eiro

Vairāk nekā puse iedzīvotāju fanos par Latvijas hokeja izlasi Pasaules čempionātā hokejā

BITE noslēdz klientu apkalpošanas centru digitalizācijas projektu

Visaktīvāk mobilo internetu viedtālruņos izmanto kurzemnieki

Noslēgts “Latnet” reorganizācijas process

Praktiski ekspertu padomi, kā runāt ar bērnu par kibermobingu

Lai izglītotu par kibermobingu, Rīgas Hanzas vidusskolā organizē Kiberdienu skolēniem

BITES tīkla jauda šogad tiks palielināta par 53%

Mobilo ierīču lietotājiem bīstamākās kaitnieciskās programmatūras

BITE dubulto pārdošanas apjomus internetā

BITE pērn investējusi 100 000 eiro darbinieku profesionālās izaugsmes veicināšanā

Desmit pazīmes, kas var liecināt, ka bērns cieš no kibermobinga

Eksperts: Vai viedtālruņa iebūvētā atmiņa var izmainīt pasauli?

BITE: 45% mobilā interneta apjoma tiek patērēti lielākajos sociālajos tīklos – “Youtube” un “Facebook”

Kā parūpēties par papildu romantikas devu attiecībās, izmantojot modernās tehnoloģijas?

Kā digitālās tehnoloģijas palīdz uzlabot biznesa efektivitāti: praktiski padomi uzņēmējiem

Tendence: pieprasītākās mobilo telefonu krāsas ir melna, zila un zelta

Eksperti: pieaugušie internetā bieži vien pieļauj tās pašas kļūdas, kuras bērni

5 populārākās mobilās aplikācijas, kas ierobežo viedtālruņa lietošanu auto vadīšanas laikā

Jauna tendence - dārgi viedtālruņi sīvi konkurē ar lētākām ierīcēm

Kā pagarināt mobilā telefona mūžu aukstā laikā?

Svētkos mobilā interneta patēriņš pieaug divas reizes

Kas raksturo Latvijas iedzīvotāju "Paldies!" teikšanas kultūru?

Svētkos strādājošo piedzīvojumi darbā: liek no jauna noticēt Ziemassvētku vecītim

Kā vislabāk iemūžināt skaistākos svētku mirkļus ar viedtālruni?

Eksperti: Darbinieki kļūst aizvien vērtīgāki

Aptauja: īpašu “Paldies!” par darbu svētkos visvairāk ir pelnījuši mediķi

Praktiski padomi, kā parūpēties par tehnoloģisku Ziemassvētku dāvanu drošību

Apvienojas "Stream Networks" un "LATNET Serviss"

Eksperts: 5G tehnoloģijas biznesam ļaus būt efektīvākam un straujāk attīstīties

Kas jāņem vērā vecākiem, runājot par kibermobingu ar digitālajiem bērniem?

BITE un "Huawei" nostiprina sadarbību

BITE turpina sadarbību ar LHF arī jaunajā hokeja sezonā

BITE tīkla un pakalpojumu modernizēšanā reģionos šogad investējusi 8 miljonus eiro

Kā sagatavot “garšīgu” CV un motivācijas vēstuli? Ieteikumi jaunajiem profesionāļiem

BITE investē 50 000 eiro klientu apkalpošanas centra modernizēšanā Bauskā

Četras lietas, kas jāzina par “geimingu”

Viedtālruņi un kiberdrošība - populāri mīti un patiesības

Sešas mobilās aplikācijas, kas palīdzēs papildināt zināšanas

BITE kā pirmais mobilo sakaru operators Latvijā sāk piedāvāt “Apple” ražotāja risinājumus biznesam

"Jauno talantu dienas" - iniciatīva jauniešu talantu attīstības un karjeras izaugsmes veicināšanai

Pieci iemesli, kas padara "iPhone" par kulta preci

Aptauja: Katrs piektais Latvijas iedzīvotājs ceļo bez apdrošināšanas

Piecas mobilās spēles darba produktivitātes uzlabošanai

Investējot 100 tūkstošus eiro, Daugavpilī atklāj pirmo reģionālo “BITES Jauno tehnoloģiju parku”

5 praktiski padomi, kā parūpēties par bērnu drošību masu pasākumos

Aizvien biežāk mājas internetam cilvēki izvēlas jaudīgu mobilo pieslēgumu

BITE un “Compensa” sāk piedāvāt nepārtraukto ceļojuma apdrošināšanu

Piecas noderīgas aplikācijas dziedāšanas iemaņu uztrenēšanai

Kā sabiedrībā zināmi vecāki rūpējas par savu bērnu drošību?

Sagatavo viedtālruni ceļojumam un atpūties bez raizēm

Noderīgi aksesuāri viedtālruņiem košāko vasaras mirkļu ķeršanai

Latvijā vecākus visvairāk uztrauc svešinieku radīti apdraudējumi bērniem

Četri radoši Latvijas zīmoli, ko ir vērts atbalstīt

Brāļi Bukarti u.c. hokejisti atklāj, kādas fanu aktivitātes viņu uzmundrina visvairāk

Bērns viens pats mājās - kā parūpēties par drošību?

Fanošanas paradumi mainās: katrs trešais seko līdzi hokeja aktualitātēm mobilajās ierīcēs

Uzņēmējus kibernoziegumi uztrauc vairāk nekā vandālisms un zādzības

Pieredzējušu Latvijas hokeja līdzjutēju TOP 10 fanošanas padomi

BITE turpina investēt tīkla pārklājuma paplašināšanā Latvijas reģionos – atklātas septiņas jaunas 4G bāzes stacijas

Trešā daļa Latvijas hokeja fanu uzskata: galvenais ir piedalīties, nevis uzvarēt

BITE plāno ieguldīt tīkla infrastruktūrā aptuveni 10 miljonus eiro

Latvijas hokeja fani: Pasaules čempionāts hokejā ir tradīcija, kas vieno

Tendence: uzņēmēji novērtē mūsdienu tehnoloģiju priekšrocības, tomēr izmanto tās nelabprāt

Video satura patēriņš mobilajās ierīces pieaug, BITE turpina stiprināt tīkla kvalitāti un kapacitāti

"BITE Latvija" iegādājusies "Stream Networks" un "LATNET Serviss"

BITE sāk piedāvāt jaunu pakalpojumu – gudro video novērošanu mājoklim un biznesam

Mobilie risinājumi Valentīndienas noskaņās

Mobilo sakaru lietojums viesabonēšanā Eiropā turpina palielināties

Pieaug mobilo aplikāciju loma biznesā

Mobilās aplikācijas, kas palīdzēs piepildīt populārākās Jaunā gada apņemšanās

BITE papildinājusi viedtālruņu klāstu ar moderno “Samsung Galaxy A8”

BITE aktīvi paplašina 4G interneta pārklājumu

Aicinājumam iepriecināt svētkos strādājošos atsaucas vairāki tūkstoši iedzīvotāju

Vairāk nekā puse Latvijas iedzīvotāju tuviniekus Ziemassvētkos sveic ar mobilā telefona starpniecību

Mobilās aplikācijas - aizraujošam Ziemassvētku gaidīšanas laikam

BITES tīklu izmantos interneta pakalpojumu nodrošināšanai lidojumos

Aptauja: svētku brīvdienās strādās katrs desmitais

10 noderīgas mobilās aplikācijas izdevīgiem pirkumiem internetā

BITE pārklājuma paplašināšanā Latvijas reģionos šogad investējusi vairāk nekā 3 miljonus eiro

Piecas viedierīces, ar ko pārsteigt tehnoloģiju cienītājus Ziemassvētkos

Talsos atklāts modernizēts BITES klientu apkalpošanas centrs

Eksperti iesaka, kā atpazīt viltotas mobilās aplikācijas un iepirkties droši

BITE iesaka, kā ar viedtālruņa palīdzību izveidot svētkos efektīvu gaismas objektu

“Stream Networks” un tā meitasuzņēmums “LATNET Serviss” pievienosies “BITES Grupas” uzņēmumiem

Padomi jaunajiem uzņēmējiem drošas digitālās biznesa vides veidošanā

BITE atklāj jau trešo jauno tehnoloģiju parku un uzsāk “iPhone X” tirdzniecību