Izvēlne

Kāpēc ar algu darbinieku motivēšanā un noturēšanā vairs nepietiek?

bite.lv | Bite
80% Hārvarda biznesa skolas (“Harvard Business School”) pētījuma* dalībnieku atklājuši, ka atalgojuma paaugstināšana nemotivē un nerada novērtējuma sajūtu ilgtermiņā. Tas nozīmē, ka mūsdienu darba tirgū alga vairs nav noteicošais darbiniekus motivējošais faktors un progresīvākais risinājums viņu noturēšanai. Līdzīga tendence šobrīd raksturo darba tirgu Latvijā – lai noturētu un motivētu darbiniekus, darba devējiem ir rūpīgi jāstrādā, nokomplektējot viņiem konkurētspējīgāko piedāvājumu. 

Savulaik darba devēju galvenais “trumpis” profesionāla darbasspēka piesaistei un lojalitātes veicināšanai, kas vienlaikus ļāva veiksmīgi konkurēt ar citiem nozares spēlētājiem cīņā par darbiniekiem, bija augsts atalgojuma piedāvājums vai algas celšana un prēmijas. Turpretim šodien privātajiem uzņēmējiem nākas būt daudzkārt radošākiem, jo ar tik vienkāršu pieeju kā nauda vairs pilnībā nepietiek. 

To apliecina arī globālā pētījuma “Mercer Talent Trends” dati** – 97% no aptaujātajiem darbiniekiem ir svarīgi, ka viņu darba sniegums tiek novērtēts gan monetāri, gan nemateriāli. Bet teju katram otrajam ir būtiski, ka darba devējs maksā taisnīgu un darba tirgū konkurētspējīgu atalgojumu. Tātad – runa vairs nav tikai par naudu vien. 

Rodas jautājumi, vai mūsdienās darba ņēmēji kļuvuši izvēlīgāki un izlutinātāki; kāpēc ar algu darbinieku motivēšanā un noturēšanā vairs nepietiek? Un labi vien ir, ka tā. Ja nauda šodien aizvien dominētu kā spēcīgākais faktors šo mērķu sasniegšanai, uzņēmēji, vienkāršiem vārdiem sakot, kļūtu maksātnespējīgi, bet darba ņēmēji agri vai vēlu tik un tā meklētu interesantākus piedāvājumus. Jo – ir tikai dabiski, ka vienveidība kļūst apnicīga un ar laiku “zāle citur sāk izskatīties zaļāka”.

Svarīgi izcelt vēl kādu tendenci, par ko runā gan SEB bankas eksperti, gan arī ko apliecina “Eurostat” dati***, proti, šobrīd Latvijā darbaspēka izmaksas aug straujāk nekā reālā darba produktivitāte. Tas nozīmē, ja darbinieku radītā pievienotā vērtība aug lēnāk nekā darbaspēka izmaksas, uzņēmumam tās nākas kompensēt uz peļņas rēķina, tā samazinoties investīciju iespējām. Uzskatu, ka investīcijām darbiniekos un viņu radītajai produktivitātei, ir jābūt “veselīgā” balansā. Investīcijas ir veiksmīgs instruments darbinieku piesaistei un attīstīšanai, tomēr, ir tikai pašsaprotami, ka, regulāri ieguldot darbiniekos, darba devējs vēlas saņemt no darbiniekiem un pieprasa atbilstošu produktivitātes sniegumu. 

Kopumā, manuprāt, darba devējiem, profesionālu darbinieku piesaiste un lojalitātes veicināšana, ir kļuvusi par līdzīgu mehānismu tam, kā notiek darbs ar klientiem. Piemēram, strādājot ar klientiem, pārdodot savu produktu vai pakalpojumu ļoti sīvas konkurences apstākļos, vairs nepietiek tikai ar labu cenu. Būtiska loma ir arī augsta līmeņa servisam, kvalitātei un citiem elementiem, kam nemitīgi jāpilnveidojas. 

Arī Latvijas darba tirgū notiek nemitīga cīkstēšanās par profesionāliem meistariem, tāpēc viņu piesaistei un pārvilināšanai, kā arī ilgtermiņa lojalitātes veicināšanai, nepieciešama daudz komplicētāka formula, regulāri to atsvaidzinot. 

Ja apskatām, ko pasaulē saviem darbiniekiem piedāvā tādas kompānijas kā “Amazon”, “Netflix”, “Reddit”, “Salesforce”, “Google” un “Facebook”, darba devējiem Latvijā vēl ir kurp tiekties. Taču arī mēs nesēžam “rokas uz krūtīm salikuši” un attīstām šobrīd labāko piedāvājumu darba ņēmējiem. 

Piemēram, BITĒ jau vairākus gadus esam mērķtiecīgi strādājuši pie daudzšķautņaina piedāvājuma noformēšanas, kas vienlaikus būtu universāli pielietojams dažādām darbaspēka grupām – gan domājot par cilvēku prioritātēm dažādos vecumos, gan raugot, kas aktuāls mūsdienu dzīvesveidam, pasaules aktualitātēm u.tml. Papildus tam, ja darbinieks konkrētajā amatā nejūtas tam piemērots, mēģinām rast iespējas rotēt uz citām, viņa interesēm, spējām, pieredzei un zināšanām atbilstošākām pozīcijām. 
 
Uzskatu, ka konkurētspējīga un caurspīdīga atalgojuma sistēma uzņēmumā, kur esi pārliecināts, ka tavs kolēģis par to pašu darbu un identiskiem darba pienākumiem saņem tieši tikpat, cik tu, neatkarīgi no dzimuma, ir svarīgs aspekts kompānijas kultūrā, vērtību skalā un “labumu grozā”. Tas primāri garantē uzticēšanos darba devējam, kam ir ilgtermiņa nozīme profesionāla darbaspēka biržā. To, ko esam sasnieguši šobrīd, apliecina arī personālvadības konsultāciju un pētījumu kompānijas “Fontes” šī gada pētījums par taisnīgākajiem atalgojuma maksātājiem Latvijā, kuru starpā ir BITE.

Papildus tam, mana pieredze liecina, ka modernam darba devējam ir jāpiemīt sava veida briedumam, atbildībai un spējai preventīvi domāt par 21. gadsimta arodslimību novēršanu tostarp pārstrādāšanos, “izdegšanu” u.tml. Tāpēc šogad BITĒ esam esošo veselības apdrošināšanas polisi papildinājuši ar psihoterapeita apmeklējuma iespēju. 

Gribu arī uzsvērt, ka darbiniekiem nevajadzētu baidīties uzdot jautājumu darba devējam par veselības apdrošināšanas pieejamību, bet kompānijai – uztvert to kā darba ņēmēja iedomību. Mūsdienās veselības apdrošināšana ir pilnīgi adekvāta prasība vai vismaz apsverama ideja, kas nebūt vairs nav “ekstra”.

Savukārt ja iepriekš minētās iespējas ir saistošas visu vecumposmu darbiniekiem, tad darba devēja veidotas iemaksas viņu 3. līmeņa pensiju fondos, kuras esam sākuši nodrošināt šogad, ir īpaši atbilstošas vecāko paaudžu darbiniekiem, kā arī tiem, kuri tomēr arī savos trīsdesmit raugās uz nākotni tālredzīgi un atbildīgi. 

Jāteic, ka neviens darba ņēmējs nenoturēs darba ņēmēju, konstanti nepiedāvājot viņam profesionālās izaugsmes iespējas – līdzfinansētas apmācības, kursus, semināru apmeklējumus u.tml. Turklāt šī priekšrocība būs vitāli svarīga tai darbaspēka grupai, kurā šobrīd balstās lielākā daļa darba tirgus un par kuru norit visagresīvākā darba devēju sacensība. Piemēram, BITE pērn šim nolūkam investēja 100 000 eiro.

Raugoties uz to, kā nākotnē attīstīsies darba devēju sadarbības priekšlikumi darba ņēmējiem, kompāniju atbalstu darbinieku ģimenēm redzu kā vadošo tendenci darbinieku “labumu groza” veidošanā. Turklāt tā jau šobrīd ir aktuāla visā pasaulē un, ceru, arvien aktīvāk īstenosies arī mūsu tirgū. Runa ir par tādiem ieguvumiem kā līdzfinansējums darbinieku bērnu ārstēšanās izdevumiem, vienreizējs pabalsts bērna piedzimšanas vai adopcijas gadījumā, īpašas telpas uzņēmumā barojošām māmiņām, finansiāls atbalsts aukles vai privātā bērnudārza apmaksai u.c. Tā varētu būt kaut neliela, taču nozīmīga artava demogrāfijas problēmu risināšanā, kas, starp citu, rosina arī darba tirgus un virkni citu izaicinājumu Latvijas ekonomikā. 

* “Harvard Business School, Winning the War for Talent: Modern Motivational Methods for Attracting and Retaining Employees by Anais Thibault-Landry, Allan Schweyer and Ashley V. Whillans”, 2017-2018: https://www.inc.com/julian-hayes-ii/offering-more-money-to-your-employe…
** “Mercer Global Talent Trends Study, 2017”: https://www.drwarschawski.com/wp-content/uploads/2018/03/gl-2017-mercer…
*** “Eiropas Savienības statistikas biroja ‘’Eurostat’’ ikgadējie dati par darbaspēka izmaksām un reālo darbaspēka produktivitāti”

Kā pareizi “ieziemot” jeb uzglabāt elektroskūteri ziemā?

Aptauja: 56% vecāku Latvijā neapzinās kibermobinga atstāto seku nopietnību

Tendence - ilgtspējīgi viedierīču lietošanas paradumi Latvijā nostiprinās pakāpeniski

Kāpēc ar algu darbinieku motivēšanā un noturēšanā vairs nepietiek?

BITE: integrētie pakalpojumi ļāvuši par 15% palielināt biznesa klientu portfeli

BITE pirmā Latvijā sāk piedāvāt viedpulksteņus ar eSIM un mobilā tīkla pieslēgumu

“BITE Latvija” noslēdz līgumu par uzņēmuma SIA “Baltcom” kapitāldaļu iegādi

LATNET paplašina darbību inovatīvu IT drošības projektu īstenošanā

BITE izglītojošā izstādē skaidros par 5G un kliedēs bažas par tā ietekmi

BITE Latvija kļūst par Ārvalstu investoru padomes Latvijā biedru

Kā pedagogiem uzsākt sarunu ar skolēniem par kibermobingu, integrējot to mācībās?

Kā un kāpēc darba vidē iekļaut vecāka gadagājuma kolēģus?

BITE: šogad sešas reizes palielinājies pieprasījums pēc viedpalīgiem

Vasaras festivālos vislielākais mobilā interneta patēriņš bijis festivālā “Summer Sound”

BITE šogad investēs 150 000 eiro darbinieku 3. līmeņa pensiju fondu iemaksās

45% viedtālruņu īpašnieku turpina izmantot telefonu ar saplēstu displeju

Latvijas iedzīvotāju izmantotais mobilo datu apjoms Eiropas Ekonomiskajā zonā kāpis simts reizes

Uzņēmēji pagaidām neapzinās IKT risinājumu lomu klientu servisā

Klientu apkalpošanā strauji pieaug digitālo pakalpojumu izmantošanas īpatsvars

Šogad ar 4G+ tehnoloģiju tiks aprīkoti vairāk nekā 40% BITES tīkla

Kāpēc internets ir kopīga rūpe un kibermobinga mazināšanā jāiesaistās ikvienam?

Šogad par 46% palielinājies interneta patēriņš mobilajās ierīcēs ārvalstīs

Šogad trīs reizes palielinājies antivīrusa fiksēto drošības risku skaits

Investējot 100 000 eiro, BITE izstrādājusi mobilo aplikāciju “ManaBite”

Pieci ekspertu padomi, kā bērniem un pusaudžiem reaģēt uz kibermobingu

Kādas tehnoloģijas ņemt līdzi atpūtas braucienos un kur doties? Atbild slavenības

Ar mērķi veicināt 5G attīstību Latvijā un Lietuvā “BITES Grupa” un “Tele2” dalīs tīkla infrastruktūru

Praktiski padomi, kā izvēlēties elektroskūteri un braukt ar to droši

Latvijas hokeja fanus raksturo uzticība savai komandai un skaļa balss

Hokeja fani pārbauda savu jaudu un uzmundrina Latvijas hokeja izlasi pirms pasaules čempionāta

Eksperti: tikai saskaršanās ar biznesa riskiem rosina uzņēmējus ieviest integrētus IKT risinājumus

Hokeja fani: viens no galvenajiem Latvijas hokeja izlases panākumu avotiem – labs ritms

BITES apgrozījums pērn sasniedza 106,3 miljonus eiro

Vairāk nekā puse iedzīvotāju fanos par Latvijas hokeja izlasi Pasaules čempionātā hokejā

BITE noslēdz klientu apkalpošanas centru digitalizācijas projektu

Visaktīvāk mobilo internetu viedtālruņos izmanto kurzemnieki

Noslēgts “Latnet” reorganizācijas process

Praktiski ekspertu padomi, kā runāt ar bērnu par kibermobingu

Lai izglītotu par kibermobingu, Rīgas Hanzas vidusskolā organizē Kiberdienu skolēniem

BITES tīkla jauda šogad tiks palielināta par 53%

Mobilo ierīču lietotājiem bīstamākās kaitnieciskās programmatūras

BITE dubulto pārdošanas apjomus internetā

BITE pērn investējusi 100 000 eiro darbinieku profesionālās izaugsmes veicināšanā

Desmit pazīmes, kas var liecināt, ka bērns cieš no kibermobinga

Eksperts: Vai viedtālruņa iebūvētā atmiņa var izmainīt pasauli?

BITE: 45% mobilā interneta apjoma tiek patērēti lielākajos sociālajos tīklos – “Youtube” un “Facebook”

Kā parūpēties par papildu romantikas devu attiecībās, izmantojot modernās tehnoloģijas?

Kā digitālās tehnoloģijas palīdz uzlabot biznesa efektivitāti: praktiski padomi uzņēmējiem

Tendence: pieprasītākās mobilo telefonu krāsas ir melna, zila un zelta

Eksperti: pieaugušie internetā bieži vien pieļauj tās pašas kļūdas, kuras bērni

5 populārākās mobilās aplikācijas, kas ierobežo viedtālruņa lietošanu auto vadīšanas laikā

Jauna tendence - dārgi viedtālruņi sīvi konkurē ar lētākām ierīcēm

Kā pagarināt mobilā telefona mūžu aukstā laikā?

Svētkos mobilā interneta patēriņš pieaug divas reizes

Kas raksturo Latvijas iedzīvotāju "Paldies!" teikšanas kultūru?

Svētkos strādājošo piedzīvojumi darbā: liek no jauna noticēt Ziemassvētku vecītim

Kā vislabāk iemūžināt skaistākos svētku mirkļus ar viedtālruni?

Eksperti: Darbinieki kļūst aizvien vērtīgāki

Aptauja: īpašu “Paldies!” par darbu svētkos visvairāk ir pelnījuši mediķi

Praktiski padomi, kā parūpēties par tehnoloģisku Ziemassvētku dāvanu drošību

Apvienojas "Stream Networks" un "LATNET Serviss"

Eksperts: 5G tehnoloģijas biznesam ļaus būt efektīvākam un straujāk attīstīties

Kas jāņem vērā vecākiem, runājot par kibermobingu ar digitālajiem bērniem?

BITE un "Huawei" nostiprina sadarbību

BITE turpina sadarbību ar LHF arī jaunajā hokeja sezonā

BITE tīkla un pakalpojumu modernizēšanā reģionos šogad investējusi 8 miljonus eiro

Kā sagatavot “garšīgu” CV un motivācijas vēstuli? Ieteikumi jaunajiem profesionāļiem

BITE investē 50 000 eiro klientu apkalpošanas centra modernizēšanā Bauskā

Četras lietas, kas jāzina par “geimingu”

Viedtālruņi un kiberdrošība - populāri mīti un patiesības

Sešas mobilās aplikācijas, kas palīdzēs papildināt zināšanas

BITE kā pirmais mobilo sakaru operators Latvijā sāk piedāvāt “Apple” ražotāja risinājumus biznesam

"Jauno talantu dienas" - iniciatīva jauniešu talantu attīstības un karjeras izaugsmes veicināšanai

Pieci iemesli, kas padara "iPhone" par kulta preci

Aptauja: Katrs piektais Latvijas iedzīvotājs ceļo bez apdrošināšanas

Piecas mobilās spēles darba produktivitātes uzlabošanai

Investējot 100 tūkstošus eiro, Daugavpilī atklāj pirmo reģionālo “BITES Jauno tehnoloģiju parku”

5 praktiski padomi, kā parūpēties par bērnu drošību masu pasākumos

Aizvien biežāk mājas internetam cilvēki izvēlas jaudīgu mobilo pieslēgumu

BITE un “Compensa” sāk piedāvāt nepārtraukto ceļojuma apdrošināšanu

Piecas noderīgas aplikācijas dziedāšanas iemaņu uztrenēšanai

Kā sabiedrībā zināmi vecāki rūpējas par savu bērnu drošību?

Sagatavo viedtālruni ceļojumam un atpūties bez raizēm

Noderīgi aksesuāri viedtālruņiem košāko vasaras mirkļu ķeršanai

Latvijā vecākus visvairāk uztrauc svešinieku radīti apdraudējumi bērniem

Četri radoši Latvijas zīmoli, ko ir vērts atbalstīt

Brāļi Bukarti u.c. hokejisti atklāj, kādas fanu aktivitātes viņu uzmundrina visvairāk

Bērns viens pats mājās - kā parūpēties par drošību?

Fanošanas paradumi mainās: katrs trešais seko līdzi hokeja aktualitātēm mobilajās ierīcēs

Uzņēmējus kibernoziegumi uztrauc vairāk nekā vandālisms un zādzības

Pieredzējušu Latvijas hokeja līdzjutēju TOP 10 fanošanas padomi

BITE turpina investēt tīkla pārklājuma paplašināšanā Latvijas reģionos – atklātas septiņas jaunas 4G bāzes stacijas

Trešā daļa Latvijas hokeja fanu uzskata: galvenais ir piedalīties, nevis uzvarēt

BITE plāno ieguldīt tīkla infrastruktūrā aptuveni 10 miljonus eiro

Latvijas hokeja fani: Pasaules čempionāts hokejā ir tradīcija, kas vieno

Tendence: uzņēmēji novērtē mūsdienu tehnoloģiju priekšrocības, tomēr izmanto tās nelabprāt

Video satura patēriņš mobilajās ierīces pieaug, BITE turpina stiprināt tīkla kvalitāti un kapacitāti

"BITE Latvija" iegādājusies "Stream Networks" un "LATNET Serviss"

BITE sāk piedāvāt jaunu pakalpojumu – gudro video novērošanu mājoklim un biznesam

Mobilie risinājumi Valentīndienas noskaņās

Mobilo sakaru lietojums viesabonēšanā Eiropā turpina palielināties

Pieaug mobilo aplikāciju loma biznesā

Mobilās aplikācijas, kas palīdzēs piepildīt populārākās Jaunā gada apņemšanās

BITE papildinājusi viedtālruņu klāstu ar moderno “Samsung Galaxy A8”

BITE aktīvi paplašina 4G interneta pārklājumu

Aicinājumam iepriecināt svētkos strādājošos atsaucas vairāki tūkstoši iedzīvotāju

Vairāk nekā puse Latvijas iedzīvotāju tuviniekus Ziemassvētkos sveic ar mobilā telefona starpniecību

Mobilās aplikācijas - aizraujošam Ziemassvētku gaidīšanas laikam

BITES tīklu izmantos interneta pakalpojumu nodrošināšanai lidojumos

Aptauja: svētku brīvdienās strādās katrs desmitais

10 noderīgas mobilās aplikācijas izdevīgiem pirkumiem internetā

BITE pārklājuma paplašināšanā Latvijas reģionos šogad investējusi vairāk nekā 3 miljonus eiro

Piecas viedierīces, ar ko pārsteigt tehnoloģiju cienītājus Ziemassvētkos

Talsos atklāts modernizēts BITES klientu apkalpošanas centrs

Eksperti iesaka, kā atpazīt viltotas mobilās aplikācijas un iepirkties droši

BITE iesaka, kā ar viedtālruņa palīdzību izveidot svētkos efektīvu gaismas objektu

“Stream Networks” un tā meitasuzņēmums “LATNET Serviss” pievienosies “BITES Grupas” uzņēmumiem

Padomi jaunajiem uzņēmējiem drošas digitālās biznesa vides veidošanā

BITE atklāj jau trešo jauno tehnoloģiju parku un uzsāk “iPhone X” tirdzniecību