Covid-19 – īstais mirklis stiprināt uzņēmuma IKT risinājumus
Nupat jau visi ir pielāgojušies tam, ka sākotnēji cerētais pagaidu režīms, strādājot attālināti, turpinās jau otro mēnesi. Iepriekš attālināti vadīts bizness vairumā gadījumu bija izņēmuma situācija, bet tagad īsā laikā ir nācies pieņemt, ka šie jaunie darba apstākļi turpināsies vēl kādu laiku. Turklāt darbu pie uzņēmuma attīstīšanas neviens nav atcēlis, tieši pretēji - šis ir tas brīdis, kad ilgtermiņa lēmumi var plūkt pirmos darba augļus, jo tie uzņēmumi, kuri līdz šim tālredzīgi piegājuši IKT pārvaldībai un risku menedžmentam, jaunajai situācijai pielāgojušies krietni operatīvāk.
Šobrīd gan pasaulē, gan arī Latvijā novērojam dažādu IKT risinājumu strauju pieaugumu, un tam ir pragmatiski iemesli – šobrīd liela daļa biznesa norit tikai pateicoties šiem tehnoloģiskajiem risinājumiem. Piemēram, “Microsoft Teams” lietojums pasaulē ir palielinājies no 20 miljoniem lietotāju 2019. gada novembrī līdz 44 miljoniem lietotāju martā. Analizējot datus par vietējo tirgu, jāatzīst, ka integrēti IKT risinājumi ir bijusi galvenā atslēga tam, lai izmaiņas darba organizācijā notiktu sekmīgi. IKT sistēmu efektīva pārvaldība bija viens no iemesliem, kāpēc savulaik attīstījām “OneIT” pakalpojumu konceptu, kas šobrīd krīzes apstākļos uzskatāmi parāda savas priekšrocības. Piemēram, klientiem, kuri jau izmanto mākoņpakalpojumus, darba pārkārtošana nav radījusi nepārvaramus šķēršļus. Tāpat redzam, ka šajā laikā strauji audzis pieprasījums arī pēc tādiem pakalpojumiem kā interneta pieslēgumi, viedā zvanu pārvaldnieka, datu centra, videonovērošanas pakalpojumiem kā arī programmatūras, īpaši – “Microsoft Teams”.
Vēl pirms pandēmijas izraisītās veselības krīzes esam daudz strādājuši, lai nostiprinātu zināšanas par drošības jautājumiem un IKT drošības caurumu negatīvo ietekmi uz biznesu. Tomēr jāatzīst, ka šī ir tā joma, kurā paradumu maiņa notiek ļoti pakāpeniski. Domāju, ka šā brīža pieredze būs būtisks pagrieziena punkts, lai tas mainītos, jo Covid-19 nes līdzi arī jaunus kibernoziedzības riskus. Eiropas policijas organizācija Eiropols brīdina, ka daudziem, strādājot no mājām, datu un savienojumu drošība var būt mazāka, tāpēc pastāv lielāks risks kļūt par kibernoziedznieku uzbrukuma upuriem. Pēdējās nedēļās redzam, ka gan mūsu esošie klienti, gan jaunie klienti pastiprināti interesējas par veidiem, kā attālinātā darbā strādājošo datu savienojumu ar uzņēmuma serveriem padarīt drošu – šie risinājumi ir ļoti individuāli, tādēļ katram piedāvājam atbilstošāko no “OneIT” piedāvātajiem risinājumiem.
Savukārt uzņēmumiem, kuriem ikdienā jāapstrādā liela zvanu plūsma, šobrīd grūtības var sagādāt novecojusi zvanu sistēma. Tieši šādā situācijā var palīdzēt dažādi tehnoloģiskie risinājumi, piemēram, “Viedais zvanu pārvaldnieks”, kas veic zvanu organizāciju un spēj tos pārvirzīt uz iepriekš iestatītiem gan fiksēto, gan mobilo telefona numuriem, kā arī ļauj izveidot automātiskās atbildes, piemēram, par uzņēmuma darba laiku vai pieejamajiem pakalpojumiem. Šim pakalpojumam īsā laikā pieprasījums ir audzis par 20%, jo, izmantojot šo risinājumu, uzņēmēji sava zvanu centra darbiniekiem var ļaut strādāt no mājām. Ienākošie zvani nav “piesieti” konkrētai ierīcei – tie tiek automātiski apstrādāti un novirzīti, ļaujot saglabāt veiksmīgu komunikāciju ar klientiem.
Pērn veiktajā aptaujā par uzņēmēju IKT paradumiem novērojām vairākas nozīmīgas tendences. Piektdaļa aptaujāto uzņēmēju uzskatīja, ka viņu bizness neatrodas riska zonā, lai piedzīvotu IKT sistēmu darbības traucējumus. Trešdaļa atzina, ka datus glabā serverī, kas atrodas biroja telpās, kas nozīmē, ka bieži vien šādiem serveriem nav nemaz iespējams piekļūt attālināti. Lai neradītu drošības riskus potenciālas datu noplūdes veidā, īpaša uzmanība jāpievērš drošības sistēmu risinājumiem, tomēr daudzi uzņēmumi atzina, ka šīs jomas sakārtošanai pievēršas vien tad, kad citu iespēju turpināt darbību vairs nav. Tas bija pirms Covid-19 uzliesmojuma, visticamāk, esošā situācija mudinās paradumus mainīt, un aizvien vairāk uzņēmēji izvēlēsies stiprināt savu IKT infrastruktūru. Jau šobrīd novērojam, ka arvien vairāk uzņēmumu interesējas par IKT risinājumu optimizēšanu un efektivizēšanu, saņemot visus nepieciešamos pakalpojumus pie viena pakalpojumu sniedzēja.
Jāuzsver, ka arī sabiedrība šajā laikā parāda, ka ir gatava mainīt paradumus un izmantot dažādus pakalpojumus un servisus, kas tiek nodrošināti digitāli. Piemēram, laikā, kad liela daļa BITES klientu apkalpošanas centru ir slēgti, mūsu klienti īpaši aktīvi izmanto “ManaBite” mobilo aplikāciju, kurā gan veic maksājumus, gan seko līdzi patērētajam datu apjomam. Tāpat šajā laikā kāpis mūsu e-veikalā veikto darījumu skaits, mēneša laikā tiem pieaugot par trešo daļu.
Esmu pārliecināts, ka šie paradumi neizzudīs, jo tieši tiešsaistes risinājumi un gudrie pakalpojumi mums sniedz iespēju pārorientēties un sadzīvot ar šo izaicinājumiem pilno laiku.
*Aptauja veikta sadarbībā ar pētījumu aģentūru “Norstat” 2019. gadā. Aptaujā piedalījušies 518 respondenti – uzņēmumu vadītāji vai augstākā līmeņa speciālisti.