Aptauja: 63 % iedzīvotāju uzskata, ka veikali nav pielāgoti cilvēkiem ar invaliditātēm
Kopumā aptaujā 47 % respondentu norāda, ka uzņēmumu pakalpojumu sniegšanas vietas drīzāk nav pielāgotas cilvēkiem ar invaliditātēm, turpretī 16 % ir pārliecināti, ka uzņēmumi Latvijā nav atbilstoši pielāgojuši pakalpojumu sniegšanas vietas cilvēkiem ar redzes, dzirdes, kustību un citiem funkcionāliem traucējumiem. 19 % aptaujāto uzskata, ka uzņēmumi drīzāk ir pielāgojuši veikalu un pakalpojumu sniegšanas vietas cilvēkiem ar invaliditātēm, bet tikai 2 % aptaujāto pārliecinoši uzskata, ka veikalu un pakalpojumu sniegšanas vietas Latvijā ir piemērotas cilvēkiem ar dažādām invaliditātēm. Savukārt 16 % aptaujāto nav viedoklis šajā jautājumā.
“Statistika liecina, ka Latvijā aptuveni desmitajai daļai iedzīvotāju ir noteikta invaliditāte, tādēļ
mums ir jādomā, kā šai sabiedrības daļai atvieglot preču un pakalpojumu pieejamību. Rūpes par cilvēkiem ir viena no Bites vērtībām, tāpēc esam apņēmušies veidot vēl iekļaujošāku un piekļūstamāku vidi cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem. Turklāt redzam, ka arī Eiropā uzņēmumi kā prioritāti izvirza pakalpojumu un veikalu pieejamību visiem, tādēļ šī iniciatīva aktīvāk jāpārņem arī uzņēmumiem Latvijā. Būtiski, ka arī sabiedrība ir vienisprātis - vides piekļūstamības jautājumos uzņēmumiem Latvijā vēl ir daudz darāmā,” norāda “Bite” ģenerāldirektors Arunas Mickevicius.
Viņš uzsver, ka kopumā “Bite” šogad uzsācis vairākas nozīmīgas iniciatīvas, tai skaitā digitālās vides, klientu apkalpošanas centru, kā arī darba vides pielāgošanu cilvēkiem ar dažāda veida invaliditātēm.
Pirmais “Bite” klientu apkalpošanas centrs, kas pielāgots cilvēkiem ar invaliditātēm, šī gada aprīlī atklāts modes un izklaides centrā “Rīga Plaza”, savukārt līdz maija beigām kopumā tiks pielāgoti desmit klientu apkalpošanas centri, tai skaitā Rīgā, Liepājā un Daugavpilī.
“Uzņēmumiem, apņemoties pielāgot infrastruktūru cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem, ir jāņem vērā individuālās iespējas un, kas ir būtiski, to var veikt arī pakāpeniski. Galvenais ir vēlme un partnerība ar attiecīgajām organizācijām, piemēram, Bite iekļaujošas vides veidošanā cieši sadarbojās ar Invalīdu un viņu draugu apvienību Apeirons, kas sniedza rekomendācijas un konsultēja par piekļūstamības jautājumiem. Tāpat līdztekus infrastruktūras pielāgošanai tika organizētas arī darbinieku apmācības par klientu apkalpošanu ar funkcionāliem traucējumiem, ko arī nodrošināja Apeirons. Vides pielāgošana nav tikai fiziska vides iekārtošana, bet jaunas kultūras un izpratnes veidošana, nodrošinot vienlīdzīgas iespējas ikvienam cilvēkam neatkarīgi no viņu spējām,” piebilst A. Mickevicius.
Lai nodrošinātu atbilstošus apstākļus un pakalpojumu pieejamību arī cilvēkiem ar dažādām invaliditātēm, uzņēmumi var ieviest augstumu regulējošus galdus, lai apkalpotu klientus ratiņkrēslos, indukcijas cilpas cilvēkiem ar dzirdes traucējumiem un izvietot taktilo brīdinošo joslu cilvēkiem ar redzes traucējumiem. Visas šīs iniciatīvas ieviestas arī “Bite” pirmajā piekļūstamajā klientu apkalpošanas centrā.
Aptauju veica “Bite” 2024. gada janvārī sadarbībā ar pētījumu aģentūru “Norstat Latvija”, aptaujājot 1008 ekonomiski aktīvos Latvijas iedzīvotājus.