Aptauja: 45% iedzīvotāju nezina, kā hotspota lietošana ietekmē telefona darbību

Teju puse jeb 45 % Latvijas iedzīvotāju nezina, kā mobilā interneta koplietošana (hotspot) ietekmē telefona akumulatoru un darbību ilgtermiņā. Vienlaikus katrs ceturtais jeb 26 % aptaujāto šo funkciju izmanto vismaz vairākas reizes nedēļā, liecina elektronisko sakaru un IKT pakalpojumu sniedzēja "Bite Latvija" veiktās aptaujas dati. Kā norāda Aleksandrs Beļajevs, "Bite Latvija" Radiotīkla nodaļas vadītājs, lai gan hotspot funkcija ir noderīga īslaicīgai datu savienojuma nodrošināšanai, piemēram, pārvietojoties vai vietā, kur nav pieejams Wi-Fi, tās regulāra un ilgstoša lietošana var būtiski ietekmēt gan telefona darbību, gan interneta savienojuma kvalitāti.
Kopumā 55 % respondentu mobilā interneta koplietošanu izmanto reti vai nekad. Tajā pašā laikā 17 % aptaujāto norādīja, ka hotspot funkciju ieslēdz dažas reizes mēnesī, 16 % respondentu to izmanto katru dienu, savukārt 10 % aptaujāto to izmanto vairākas reizes nedēļā. Neliela daļa respondentu – 2 % – atzīmēja, ka viņiem nav viedtelefona, līdz ar to šī funkcija nav pieejama.
Vienlaikus aptaujas dati rāda, ka 45 % respondentu nav informēti vai nav aizdomājušies par to, kā mobilā interneta koplietošana var ietekmēt viņu tālruņa akumulatoru un kopējo veiktspēju. Tikai 24 % aptaujāto apzinās šos riskus un izprot, kā šīs funkcijas lietošana ietekmē ierīces darbību. Vēl 19 % respondentu ir dzirdējuši par šo tēmu, taču atzīst, ka ir tikai daļēji informēti, savukārt 12 % aptaujāto norādīja, ka viņiem nav būtiski, kā hotspot izmantošana ietekmē viņu tālruni.
“Hotspot funkcija ir noderīga ārkārtas situācijās, kad nepieciešams īslaicīgi nodrošināt datu savienojumu kādai iekārtai, un pie rokas ir tikai telefons. Tomēr, ja šī funkcija tiek izmantota regulāri vai ilgstoši, tā var izraisīt pārmērīgu slodzi uz ierīci. Telefons sākt pārkarst, akumulators ātrāk izlādējas, un interneta savienojums kļūst nestabils, jo tālrunis tīklu uztver vājāk nekā rūteris, kas ir speciāli paredzēts šāda veida lietošanai. Turklāt novērojam, ka lietotāji mēdz izmantot hotspot funkciju arī mājas apstākļos, skatoties televīziju, strādājot attālināti, taču telefons nav paredzēts pastāvīgai šāda veida darbībai. Ir jāņem vērā, ka viedtālruņi tiek pakļauti liekai slodzei, kas ilgtermiņā var saīsināt ierīces mūžu un pasliktināt lietošanas pieredzi,” skaidro A. Beļajevs.
Arī aptaujas rezultāti apstiprina – lietotāji, kuri izmanto tālruni kā mobilā interneta koplietošanas ierīci, bieži sastopas ar dažādām tehniskām problēmām. Visbiežāk minēta akumulatora strauja izlādēšanās – tā norādīta 35 % gadījumu. 20 % gadījumu aptaujāto atzīmēja, ka telefons sakarst un darbojas lēnāk. Tikpat daudz (20 %) gadījumos respondenti nav novērojuši problēmas, savukārt 13 % gadījumu minēts nestabils vai lēns interneta savienojums. 32 % gadījumos respondentu atzinuši, ka nav īpaši pievērsuši uzmanību tam, vai, izmantojot tālruni kā mobilā interneta koplietošanas ierīci, radušās kādas problēmas.
“Lai nodrošinātu stabilu un kvalitatīvu interneta pieslēgumu, visieteicamāk ir izmantot rūterus. Šobrīd jau ir pieejami kompakti, viegli pārnēsājami rūteri, ko ērti ielikt somā un var izmantot gadījumos, kad nepieciešams ātri pieslēgties internetam vietā, kur nav Wi-Fi, tā nebojājot savu telefonu. Tomēr, runājot par ikdienas lietošanu mājās, svarīgi ir pievērst uzmanību arī mājas rūtera tehniskajam stāvoklim, vai tas būtu iekštelpu vai āra rūtera risinājums. Mūsdienīgi rūteri, kas aprīkoti ar jaunākajām tehnoloģijām, piemēram, Wi-Fi 6, būtiski uzlabo savienojuma stabilitāti un pieejamo ātrumu, īpaši ierīcēm ar augstu datu patēriņu, kā televizoriem, datoriem, planšetēm un viedtālruņiem. Nereti izrādās, ka tieši novecojis rūteris ir iemesls, kāpēc lietotājam radušās problēmas ar interneta savienojumu,” piebilst A. Beļajevs.