“Bite Latvija”: 20 gadu laikā mobilie dati aizstāj klasiskos zvanus un SMS

Pirms 20 gadiem, tieši 5. septembrī pirmo reizi tika veikts balss zvans elektronisko sakaru un IKT pakalpojumu sniedzēja “Bite Latvija” tīklā, taču gadu gaitā tradicionālo zvanu un īsziņu apjoms ir būtiski samazinājies, cilvēkiem ikdienas saziņai teju pilnībā izmantojot mobilos datus. Piemēram, pēdējo trīs gadu laikā to patēriņš ir audzis par 172 %, savukārt veikto zvanu un nosūtīto SMS apjoms – krities par 20 %. Kā stāsta Aleksandrs Beļajevs, “Bite Latvija” Radio tīkla departamenta vadītājs, šo pāreju veicinājusi ne vien tehnoloģiju attīstība, bet arī iedzīvotāju paradumu maiņa, arvien vairāk izvēloties video zvanus un saraksti saziņas lietotnēs.
“Atzīmējot 20 gadus kopš pirmā zvana, kas Bites tīklā tika veikts 2005. gada 5. septembrī, redzam ievērojamas pārmaiņas iedzīvotāju paradumos, kas liek nemitīgi mainīties arī mums kā mobilo sakaru pakalpojumu sniedzējam, nodrošinot jaudīgākas tehnoloģijas, attīstot infrastruktūru un pārklājumu. Ja Bitei, ienākot tirgū, bija tikai 28 bāzes stacijas un mūsu tīkls nodrošināja galvenokārt balss un SMS pakalpojumus, tad šodien tas aptver visu Latviju ar vairāk nekā 1140 stacijām, no kurām vairāk nekā 880 nodrošina 5G pārklājumu. Divu desmitgažu laikā mobilie dati pakāpeniski aizstāj klasiskos zvanus un SMS, tāpēc jau šogad mūsu nākamās paaudzes 5G tīkls būs pieejams 85 % Latvijas iedzīvotāju,” stāsta Aleksandrs Beļajevs, “Bite Latvija” Radio tīkla departamenta vadītājs.
Līdz ar 4G ieviešanu 2015. gadā “Bite Latvija” tīklā ik mēnesi tika patērēti vien aptuveni 25000TB datu, savukārt šobrīd šis rādītājs katru gadu pārsniedz jau 432000 TB, kas ir ekvivalents patēriņš, piemēram, skatoties video vairāk nekā miljards stundu apmērā. Bet pēdējo piecu gadu laikā mobilo datu patēriņš uzņēmuma tīklā audzis par 330 %. Šodien 5G tehnoloģija nodrošina augstas kvalitātes sarunas, stabilu un ātru mobilā interneta savienojumu ar ievērojami zemāku latentāti jeb signāla aizturi, sniedzot priekšrocības ne vien privātpersonām, bet arī uzņēmumiem, aktīvi izmantojot IKT un lietu interneta risinājumus.
Pirmajos darbības gados uzņēmuma mobilo sakaru tīklā bija aptuveni 20000 SIM karšu, taču šobrīd to skaits audzis līdz vairāk nekā 1,1 miljonam.
“Ja pirms 20 gadiem telefons bija paredzēts vienīgi zvaniem un īsziņām, tad šodien mobilās ierīces ir kļuvušas par universāliem instrumentiem – gan saziņai, gan banku darījumiem un darba lietām, ceļojumiem un izklaidei. Tomēr vienlaikus jāatceras – attīstoties tehnoloģijām un to sniegtajām iespējām, pieaug arī atbildība par drošību – gan iedzīvotāju, gan mūsu. Cilvēkiem jāmācās kritiski domāt un apzināti sargāt savus datus – neievadīt paroles, personas kodus vai banku pieejas informāciju nepārbaudītās vietnēs vai tērzēšanas rīkos, savukārt mums kā pakalpojumu nodrošinātājam regulāri jāievieš jauni risinājumi, kas palīdz aizsargāt mūsu klientus,” uzsver A. Beļajevs.
Piemēram, līdz ar pieaugošajiem kiberdraudiem un investējot 1 miljonu eiro, 2023. gadā “Bite Latvija” uzsāka piedāvāt jaunu kiberdrošības risinājumu viedierīcēm “Antivīruss Plus”, kas šogad jūnijā vien novērsis vairāk nekā 12 miljonus drošības risku. Savukārt, lai pasargātu klientus no krāpnieciskiem zvaniem, pērn uzņēmums ieviesa bezmaksas telefonkrāpniecības apkarošanas risinājumu, bloķējot zvanus, kas maskēti par Latvijas numuriem vai veic zvanus no ārzemēm, tajās faktiski neatrodoties. Šī gada pirmajā pusgadā tas bloķējis 1,4 miljonus krāpniecisku zvanu.






















































