Telefonkrāpniecība uzņem apgriezienus: “Bite Latvija” maijā bloķējusi vairāk nekā 500 tūkstošus zvanu

Saskaņā ar elektronisko sakaru un IKT pakalpojumu sniedzēja “Bite Latvija” datiem, kopš 2024. gada maija, kad tika ieviests bezmaksas drošības risinājums telefonkrāpniecības apkarošanai, operatora tīklā bloķēti jau teju 1,5 miljoni krāpniecisku zvanu. Gada laikā šādu zvanu skaits pieaudzis pat 60 reizes, kas atspoguļo krāpnieku aktivitātes straujo pieaugumu. Kā norāda “Bite Latvija” iekšējās drošības procesu vadītājs Hermanis Eriņš, krāpnieki kļūst aizvien agresīvāki un neatlaidīgāki, tāpēc, līdzās operatora tehniskajai aizsardzībai, īpaši svarīga ir arī katra cilvēka personīgā piesardzība un modrība.
Kopš bezmaksas drošības risinājuma ieviešanas 2024. gada maijā līdz šī gada maijam novērojams straujš krāpniecisko zvanu skaita pieaugums. Ja 2024. gada vasarā mēnesī tika reģistrēti no dažiem tūkstošiem līdz aptuveni 50 000 bloķētu zvanu, tad 2025. gada pavasarī šis skaits sasniedz jau simtus tūkstošu mēnesī. Aprīlī bloķēti 433 274 zvani, savukārt maijā – 564969.
Analizējot galvenos bloķēšanas iemeslus šī gada maijā, redzams, ka 64,02 % jeb 361 680 izsaukumi bija no “Bite Latvija” mobilā tīkla numuriem, kas veikti no ārvalstīm, taču pēc operatora datiem lietotāji neatrodas ārpus Latvijas. Tikmēr 35,93 % jeb 202 983 izsaukumu bija no Latvijas mobilo un fiksēto tīklu numuriem, kas nav piešķirti nevienam operatoram, savukārt 0,05 % jeb 306 izsaukumi bija no Latvijas fiksēto tīklu numuriem, kas tika veikti no ārvalstīm.
“Bite bija pirmais operators Latvijā, kas pirms gada savā drošajā tīklā ieviesa bezmaksas drošības risinājumu krāpniecisku zvanu bloķēšanai, un gada laikā krāpniecisko zvanu mēģinājumu skaits pieaudzis pat 60 reižu. Šī gada maijā tika bloķēti vairāk nekā 500 000 krāpniecisku zvanu mēģinājumu — absolūti lielākais skaits līdz šim, kas liecina par krāpnieku arvien agresīvāku un uzstājīgāku rīcību. Par to norāda arī maijā identificētā jaunā krāpnieku shēma, uzdodoties par uzņēmuma darbiniekiem un izmantojot viltus stāstus un psiholoģisku manipulāciju, lai izkrāptu klientu personas datus. Tāpēc papildus operatora aizsardzības sistēmām ļoti svarīga ir arī katra cilvēka personīgā piesardzība un modrība,” skaidro H. Eriņš.
Viņš norāda, ka, ņemot vērā straujo krāpniecisko zvanu pieaugumu un arvien rafinētākās metodes, sagaidāms, ka aktivitāte saglabāsies augstā līmenī arī nākotnē. Tāpēc ikvienam ir jābūt īpaši vērīgam un uzmanīgam.
“Bite Latvija” aicina vienmēr rūpīgi pārbaudīt zvana avotu un nekavējoties pārtraukt sarunu, ja rodas šaubas par tās autentiskumu. Tāpat nekādā gadījumā nevajadzētu sniegt personisku informāciju, īpaši, ja zvans nāk no aizdomīga numura. Piemēram, “Bite Latvija” darbinieki Smart-ID autentifikāciju pieprasa tikai zvanu centrā un tikai tad, ja klients nevar sniegt iepriekš noteiktos identifikatorus, piemēram, paroli vai klienta numuru.
“Bite Latvija” 2024. gada maijā ieviesa bezmaksas drošības risinājumu, kas bloķē aizdomīgus zvanus, kas maskēti par Latvijas numuriem. Šis risinājums identificē un bloķē izsaukumus no Latvijas mobilo un fiksēto tīklu numuriem, kas nav piešķirti nevienam operatoram, kā arī izsaukumus no “Bite Latvija” mobilā tīkla numuriem, kas tiek veikti no ārvalstīm, bet pēc uzņēmuma datiem, šie lietotāji faktiski neatrodas ārpus Latvijas. Tāpat tiek bloķēti arī izsaukumi no Latvijas fiksēto tīklu numuriem, kas tiek veikti no ārvalstīm. Visi šie pasākumi palīdz samazināt riskus, ko rada telefonkrāpnieki, un sniedz papildu aizsardzību “Bite Latvija” klientiem.