10 padomi, kā veiksmīgāk atgriezties skolas dzīvē
Ko darīt pieaugušajiem, lai bērni veiksmīgāk atgrieztos skolā?
Vērojiet bērna prasmes
Tuvojoties jaunajam mācību gadam, pieaugušie var laikus pavērot un apsvērt, kura muskuļu grupa jeb bērna prasmes atbilstoši viņa vecumam, piemēram, draudzēšanās, socializēšanās, uzmanības noturēšana, klausīšanās, noteikumu ievērošana, saziņa ar vecākiem skolas laikā u.c., būtu jātrenē visvairāk. Prognozējams, ka vislielākos izaicinājumus atgriešanās skolas solā sagādās pusaudžiem, kuri aizvadītajā mācību gadā mājās pavadīja visilgāko laiku.Jaunākajiem bērniem pastāstiet, kas viņus sagaida skolā
Jaunākie bērni attālināto mācību procesu pārdzīvoja visvieglāk, jo varēja ilgāk palikt līdzās vecākiem, ģimenei. Tagad tas strauji mainīsies. Tāpēc vecākiem jau savlaicīgi jāpastāsta bērniem, kas viņus sagaida un kādi ir skolas dzīves noteikumi, piemēram, ne visās skolās var ņemt līdzi savas rotaļlietas, spēlēšanās laiks ir ierobežots, reizēm vecāki būs jāgaida pagarinātajā grupā u.tml., un jāiedrošina atvases, vienlaikus novērojot, kā bērni uzvedas, nonākot skolā.Veiciniet koncentrēšanos
Pedagogi var izmantot dažādus vienkāršus paņēmienus, kā mazākajos mazināt stresu un veicināt koncentrēšanos. Piemēram, ļaut bērniem katru dienu skolā dažas minūtes pastaigāt basām kājām - tas palīdz sajust realitāti un reālo vidi, kurā bērns tobrīd atrodas.Trenējiet draudzēšanās prasmi
Tā kā draudzēšanās prasmi ir izteikti svarīgi trenēt 9, 10, 11 gadus veciem bērniem, vecāki var palīdzēt atvasēm, mācot vienkāršus pamatnosacījumus, piemēram, satiekot skolas biedru, pajautāt, kā viņam klājas un tikai tad pastāstīt, kā pašam iet. Vecākiem arī jāiedrošina savi bērni veidot kontaktu ar skolas biedriem, jo tā ir daļa no šīs kompetences pilnveidošanas.Trenējiet pašorganizēšanās prasmes
Ja pirmspubertātes vecumā bērniem svarīgi regulāri sākt trenēt pašorganizēšanās prasmes, tad no pusaudža jau tiek pieprasīta lielāka patstāvība. Piemēram, pašam ne tikai salikt skolas somu un plānot mācību procesu, bet sekot līdzi arī savai dienaskārtībai, uzņemties lielāku atbildību u.c. Lai viņus atbalstītu, pieaugušie var dot praktiskus padomus, piemēram, parādot, kā notiek dienas plānošana, kā viņi paši plāno savu darba dienu, kā izmantot iCal, Google Calendar vai kādu citu digitālo kalendāru.Māciet kā tikt galā ar trauksmi
Atgriešanās skolā pusaudžiem šobrīd saistās ar ļoti lielu trauksmi un spriedzi. Tāpēc viņiem jāmāca, kā pašiem sev to mazināt, kā tikt galā ar depresīvām domām vai bezcerību. Piemēram, spriedzes mazināšanai skolā pedagogi var ieviest tradīciju sākt mācību stundu nevis ar grāmatu atvēršanu, bet ar piecām dziļām ieelpām un izelpām, kā arī ierosināt jauniešus apgūt, kā pašiem sev sniegt pirmo psiholoģisko palīdzību. Laba prakse var būt arī 2 minūšu klusuma pauzes ieviešana nodarbības sākumā.Skaidri definējiet noteikumus
Atgriešanās skolas dzīvē nozīmēs arī jaunu noteikumu ieviešanu visu vecumposmu bērniem, piemēram, attiecībā uz uzvedību mācību stundas laikā vai sarunājoties ar pedagogiem. Lai to izdarītu veiksmīgi, šiem noteikumiem ir jābūt ļoti skaidriem un precīzi definētiem. Tāpēc šajā mācību gadā vecākiem un pedagogiem ir jābūt gataviem bērniem vairākkārt soli pa solim paskaidrot, kas no viņiem tiek sagaidīts.Atjaunojiet režīmu
Tāpat nav noslēpums, ka daudziem bērniem patika attālinātās mācības, jo varēja mosties krietni vēlāk. Tas apliecina to, ka režīmam ir liela nozīme un gaidāmajā mācību gadā jāpievērš uzmanība bērna miega kvalitātei, pietiekamai atpūtai.Atbalstiet mācību procesā
Bieži vien tajās ģimenēs, kur vecāki vairāk laika pavadīja ar bērniem, palīdzēja mācībās, bērni ne tikai labāk pārdzīvoja neparasto laiku, bet arī uzlaboja sekmes. Tas tikai pierāda, cik iespēju robežās ir svarīga pieaugušo personisks atbalsts mācību procesā un interese par savu bērnu ikdienu, emocionālo pašsajūtu, ko nevajadzētu pazaudēt arī turpmāk.Iedrošiniet bērnus
Visiem bērniem šogad ir svarīgi atgriezties ne tikai skolā, bet arī pie tām ārpusstundu aktivitātēm, kas viņiem patīk un tos fiziski nodarbina. Bērni var būt nobijušies, ka, atgriežoties interešu pulciņā, iepriekš gūtās zināšanas ir aizmirsušās, viņiem neveiksies utt., bet vecākiem ir jāiedrošina viņus nebaidīties, jo arī citi vienaudži ir bijuši līdzīgā situācijā. Tāpat vecākiem ir jābūt saprotošiem, ka atgriešanās pie iepriekš sasniegtiem panākumiem notiks pakāpeniski.