10 padomi, kā veiksmīgāk atgriezties skolas dzīvē

Ko darīt pieaugušajiem, lai bērni veiksmīgāk atgrieztos skolā?

Atbalstiet mācību procesā

Tuvojoties jaunajam mācību gadam, pieaugušie var laikus pavērot un apsvērt, kura muskuļu grupa jeb bērna prasmes atbilstoši viņa vecumam, piemēram, draudzēšanās, socializēšanās, uzmanības noturēšana, klausīšanās, noteikumu ievērošana, saziņa ar vecākiem skolas laikā u.c., būtu jātrenē visvairāk. Prognozējams, ka vislielākos izaicinājumus atgriešanās skolas solā sagādās pusaudžiem, kuri aizvadītajā mācību gadā mājās pavadīja visilgāko laiku.
Jaunākie bērni attālināto mācību procesu pārdzīvoja visvieglāk, jo varēja ilgāk palikt līdzās vecākiem, ģimenei. Tagad tas strauji mainīsies. Tāpēc vecākiem jau savlaicīgi jāpastāsta bērniem, kas viņus sagaida un kādi ir skolas dzīves noteikumi, piemēram, ne visās skolās var ņemt līdzi savas rotaļlietas, spēlēšanās laiks ir ierobežots, reizēm vecāki būs jāgaida pagarinātajā grupā u.tml., un jāiedrošina atvases, vienlaikus novērojot, kā bērni uzvedas, nonākot skolā.
Pedagogi var izmantot dažādus vienkāršus paņēmienus, kā mazākajos mazināt stresu un veicināt koncentrēšanos. Piemēram, ļaut bērniem katru dienu skolā dažas minūtes pastaigāt basām kājām - tas palīdz sajust realitāti un reālo vidi, kurā bērns tobrīd atrodas.
Tā kā draudzēšanās prasmi ir izteikti svarīgi trenēt 9, 10, 11 gadus veciem bērniem, vecāki var palīdzēt atvasēm, mācot vienkāršus pamatnosacījumus, piemēram, satiekot skolas biedru, pajautāt, kā viņam klājas un tikai tad pastāstīt, kā pašam iet. Vecākiem arī jāiedrošina savi bērni veidot kontaktu ar skolas biedriem, jo tā ir daļa no šīs kompetences pilnveidošanas.
Ja pirmspubertātes vecumā bērniem svarīgi regulāri sākt trenēt pašorganizēšanās prasmes, tad no pusaudža jau tiek pieprasīta lielāka patstāvība. Piemēram, pašam ne tikai salikt skolas somu un plānot mācību procesu, bet sekot līdzi arī savai dienaskārtībai, uzņemties lielāku atbildību u.c. Lai viņus atbalstītu, pieaugušie var dot praktiskus padomus, piemēram, parādot, kā notiek dienas plānošana, kā viņi paši plāno savu darba dienu, kā izmantot iCal, Google Calendar vai kādu citu digitālo kalendāru.
Atgriešanās skolā pusaudžiem šobrīd saistās ar ļoti lielu trauksmi un spriedzi. Tāpēc viņiem jāmāca, kā pašiem sev to mazināt, kā tikt galā ar depresīvām domām vai bezcerību. Piemēram, spriedzes mazināšanai skolā pedagogi var ieviest tradīciju sākt mācību stundu nevis ar grāmatu atvēršanu, bet ar piecām dziļām ieelpām un izelpām, kā arī ierosināt jauniešus apgūt, kā pašiem sev sniegt pirmo psiholoģisko palīdzību. Laba prakse var būt arī 2 minūšu klusuma pauzes ieviešana nodarbības sākumā.
Atgriešanās skolas dzīvē nozīmēs arī jaunu noteikumu ieviešanu visu vecumposmu bērniem, piemēram, attiecībā uz uzvedību mācību stundas laikā vai sarunājoties ar pedagogiem. Lai to izdarītu veiksmīgi, šiem noteikumiem ir jābūt ļoti skaidriem un precīzi definētiem. Tāpēc šajā mācību gadā vecākiem un pedagogiem ir jābūt gataviem bērniem vairākkārt soli pa solim paskaidrot, kas no viņiem tiek sagaidīts.
Tāpat nav noslēpums, ka daudziem bērniem patika attālinātās mācības, jo varēja mosties krietni vēlāk. Tas apliecina to, ka režīmam ir liela nozīme un gaidāmajā mācību gadā jāpievērš uzmanība bērna miega kvalitātei, pietiekamai atpūtai.
Bieži vien tajās ģimenēs, kur vecāki vairāk laika pavadīja ar bērniem, palīdzēja mācībās, bērni ne tikai labāk pārdzīvoja neparasto laiku, bet arī uzlaboja sekmes. Tas tikai pierāda, cik iespēju robežās ir svarīga pieaugušo personisks atbalsts mācību procesā un interese par savu bērnu ikdienu, emocionālo pašsajūtu, ko nevajadzētu pazaudēt arī turpmāk.
Visiem bērniem šogad ir svarīgi atgriezties ne tikai skolā, bet arī pie tām ārpusstundu aktivitātēm, kas viņiem patīk un tos fiziski nodarbina. Bērni var būt nobijušies, ka, atgriežoties interešu pulciņā, iepriekš gūtās zināšanas ir aizmirsušās, viņiem neveiksies utt., bet vecākiem ir jāiedrošina viņus nebaidīties, jo arī citi vienaudži ir bijuši līdzīgā situācijā. Tāpat vecākiem ir jābūt saprotošiem, ka atgriešanās pie iepriekš sasniegtiem panākumiem notiks pakāpeniski.

Ko darīt skolēniem, lai veiksmīgāk atgrieztos skolas dzīvē?

Atbalstiet mācību procesā

Draudzēšanās digitālajā vidē, piemēram, spēlējot video spēles vai sarakstoties “WhatsApp”, ir pavisam atšķirīga no draudzēšanās, kad satiec skolasbiedrus klasē. Ņem vērā, ka ar tevi vairāk gribēs draudzēties, ja tu ne tikai runāsi par lietām, kas interesē tevi, bet arī apvaicāsies par otra domām un sajūtām.
Zini, ka noteikumi attālināto mācību laikā ir atšķirīgi no tiem, kas jāievēro, kad esi skolā. Piemēram, skolā jāierodas laikus, vienmēr pašam līdzi jāņem visi nepieciešamie mācību piederumi, ir noteikts laiks atpūtai un ēšanai, stundās uzmanīgi jāklausās u.c.
Ja esi sākumskolā, mācies būt patstāvīgs kopā ar vecākiem – sakārtojiet skolas somu kopā jau iepriekšējā vakarā, bet, kad atgriezies mājās no skolas, izrunājiet, kādi mājas darbi ir jāpilda, cik ilgi var spēlēt video spēles u.tml. Savukārt, ja esi jau pamatskolā vai vidusskolā, no tevis gaida lielāku atbildību, pašam saliekot skolas somu, laicīgi mostoties, dodoties uz skolu, plānojot savu dienu utt. Taču nebaidies lūgt pieaugušajiem padomu, piemēram, vaicājot, kā viņi plāno savu darba dienu, kādas mobilās aplikācijas un digitālos rīkus izmanto dienas plānošanai u.c.
Atgriešanās skolā var radīt satraukumu. Tāpēc tev pašam ir svarīgi iemācīties, kā ar to tikt galā. Ir dažādas tehnikas, kuras vari izmantot. Piemēram, apskaties sev apkārt un saskaiti 5 lietas, kuras tu vari redzēt (piemēram, priekšmeti, cilvēki); 4 lietas, kuras tu sajūti (vējš, temperatūra, pieskāriens); 3 lietas, kuras tu dzirdi (troksnis, mūzika, balss); 2 lietas, kuras tu saod (ēdiens, kafija); 1 lieta, kuru tu sagaršo (košļene, mentols). Laba doma ir turēt kabatā mentola košļenes vai sūkājamās konfektes – tad tev ne tikai būs garša, uz ko koncentrēt uzmanību sazemējoties, bet mentols var sniegt arī viegli nomierinošu efektu.
Bija taču forši gulēt ilgāk, kad mācījies mājās, vai ne? Tas tikai nozīmē to, ka gulēt ir jādodas laicīgi, jo, lai tu justos labi un varētu pamosties no rīta, tev ir vajadzīgs pietiekami ilgs laiks miegam.
Katrai skolai ir savi noteikumi par mobilā telefona izmantošanu un droši vien mācību stundu laikā to izmantot nevarēsi. Šī iemesla dēļ ir svarīgi vienoties ar vecākiem, kā ikdienā uzturēsiet savstarpējo saziņu – kā paziņosi, ka esi veiksmīgi ticis līdz skolai; kad rakstīsi, lai pateiktu, ka pēc stundām iesi pie drauga vai, kā sazināsieties, kad kāds no vecākiem ir ieradies tev pakaļ u.tml.
Runā, ka divas galvas ir gudrākas par vienu. Sevišķi, kad runa ir par matemātiku, fiziku vai angļu valodu. Jebkurā gadījumā, nebaidies prasīt vecākiem un skolotājiem palīdzību mācībās, kur un kad tev atbalsts ir visvairāk nepieciešams.
Nevajag atteikties no hobijiem un interesantām nodarbēm, kas tev sagādā prieku. Atgriešanās mīļākajā interešu pulciņā vai sporta un deju treniņos var radīt satraukumu, jo ilgi neesi neko darījis, bet atceries – arī citi bija tieši tādā pašā situācijā un iepriekšējo prasmju atgūšana prasīs laiku visiem!
Zini, kas ir laika zagļi? Tās ir nodarbes, kas liedz tev paveikt svarīgākos dienas darbus, piemēram, izpildīt mājas darbus vai laikus iet gulēt. Ja Tev skolas dienās pietrūkst laika svarīgām lietām, labs rīks ir dažādas mobilās aplikācijas, kas palīdz noteikt, cik daudz laika velti TV skatīšanai, sērfošanai sociālajos tīklos u.tml.
Katrs cilvēks pielāgojas jauniem apstākļiem atšķirīgi. Ja jūti, ka tavām smadzenēm vajag atslēgties, paņem 5, 15 vai 30 minūšu pārtraukumu, lai pievērstos tam, kas ļauj tev justies labi un mierīgi. Vai arī tev mūzikas klausīšanās, pastaiga, videospēle, duša vai mīļākais seriāls ir viena no šādām lietām?