Pētījums: lai arī darba devēji Latvijā spēj noteikt paaudžu atšķirības, 30% no tiem tās neņem vērā

bite.lv | Bite

Šobrīd darba tirgū līdztekus strādā četras paaudzes, kas rada dažādus izaicinājumus gan darba devējiem, gan darba ņēmējiem. Mobilo sakaru operatora BITE paaudžu pētījumā* noskaidrots, ka, lai arī darba devēji spēj noteikt paaudžu atšķirības, 30% no tiem tās neņem vērā, organizējot ikdienas darbus uzņēmumā. Pētījums atklājis arī, kas kaitina katra vecumposma darbiniekus darba vidē un kādas īpašības katrai vecuma grupai piedēvē darba devēji. 

BITES paaudžu pētījums atklāj, ka darba ņēmējus līdz 29 gadu vecumam darba vidē visvairāk kaitina un neapmierina viedokļu nesakritība ar vecākiem kolēģiem, bet darbiniekus vecumā no 30-39 gadiem – ja citi kolēģi nepārzina korporatīvo kultūru, piemēram, personīgi nepazīstamus, augstākstāvošus vai vecākus kolēģus uzrunājot “Tu” formā. Savukārt darbiniekus vecumā no 40-65 gadiem visvairāk kaitina, ja nerespektē viņu privāto laiku.

Raksturojot darbiniekus dažādās vecumu grupās, darba devēji norāda, ka darbinieku tipiskākās iezīmes 20-39 gadu vecumā ir, piemēram, vēlme komunicēt ar kolēģiem elektroniski, nevis klātienē , nesamērīgi augstas prasības pret darba devēju , piemēram, pieprasot neadekvāti augstu atalgojumu, un iespēja bez brīdināšanas neierasties darbā . Turpretim 40-65 gadu vecumposmā – nespēja pieņemt jaunus darba noteikumus  un nevēlēšanās sekot līdzi jaunākajām tendencēm un izmantot tehnoloģijas.

Vienlaikus, lai arī darba devēji spēj izcelt katrai paaudzei raksturīgākās īpašības, 30% no viņiem norādījuši, ka neņem vērā paaudžu atšķirības, plānojot ikdienas darbu uzņēmumā. 

Darba tirgus Latvijā šobrīd balstās uz 4 paaudzēm – Z, Y jeb “mileniāļiem”, X un “baby boomers” jeb cilvēkiem dažādās vecuma grupās – no 18-29 gadiem, no 30-39 gadiem, no 40-49 gadiem un no 50-65 gadiem. Diskutējot par dažādu vecumposmu darbinieku atšķirībām un to ietekmi uz darba vidi, Latvijas Universitātes profesore un izglītības zinātņu eksperte Zanda Rubene atzīst, ka viņu pārsteidz, cik ļoti Latvijas darba devēju un darba ņēmēju atbildes uz aptaujas jautājumiem precīzi ilustrē ASV un Rietumeiropā veiktos pētījumus paaudžu jomā. Darba devēji vislielākās problēmas saskata sadarbībā ar gados jaunākajiem darbiniekiem, kuru sociāli paradumi bieži neatbilst darba devēja gaidām un izpratnei par labu korporatīvo kultūru. Un izaicinājumi ar vecāko paaudžu darbiniekiem arī ļoti saskan ar citu valstu pētījumiem – bailes no pārmaiņām, jaunām pieejām un tehnoloģijām darba vietā.

“Paaudžu pētījumos dominē atziņa, ka mūsdienu jaunieši ir “tūlītējās baudas paaudze” un viņi vēlas strādāt savu sapņu darbu ar konkurētspējīgu atalgojumu, kas rakstāms ar četrciparu skaitli, jau uzreiz pēc izglītības diploma iegūšanas. Viņi nevēlas veidot lēnu karjeru un sākt ar “mazumiņu”, kā to darīja X paaudzes pārstāvji, kuri pirmajā darba vietā lielākoties saņēma nelielu atalgojumu. Tādēļ arī notiek sapņu darba meklējumi, kas nozīmē biežāku darba vietu maiņu un augstākas prasības pret darba devēju – līdz darbs, kurš ir sirdslieta, tiek atrasts,” teic Z. Rubene.
Eksperti ir vienisprātis, ka vecumposmu atšķirības rada izaicinājumus gan darba ņēmējiem, gan darba devējiem, piemēram, ikdienā organizējot darbu uzņēmumā un sadarbību ar kolēģiem vienā komandā, kā arī skaidrojot dažādas konfliktsituācijas ne tikai kolēģu vidū, bet arī starp darba devēju un darba ņēmēju. 

“BITES vērtību lokā ir rūpes par cilvēkiem un komandas darbs, tāpēc mums kā darba devējam ir svarīgi, lai pie mums justos ērti un efektīvi spētu sastrādāties dažādu vecumu grupu darbinieki. Tajā pašā laikā novērojam, ka vecāka gadagājuma cilvēki vairās pieteikt savu kandidatūru darbam mūsu uzņēmumā, kas, visticamāk, skaidrojams ar sabiedrībā novērojamu pieņēmumu, ka telekomunikāciju nozare ir piemērota darba vide tikai jaunāko paaudžu darba spēkam. Tas ir mīts, ko vēlamies lauzt, jo pie mums ir gaidīti visu vecumposmu cilvēki,” stāsta BITES klimata kontroles vadītāja Endija Kaševska.

Viņa uzsver, ka BITĒ, pamatojoties uz darbinieku atšķirībām dažādos vecumposmos, praksē tiek izmantoti vairāki paņēmieni, kas veiksmīgi veicina kā komandas, tā arī darba devēja un darba ņēmēju sadarbību. Vispirms, tās ir vienotas uzņēmuma un darbinieku vērtības, kas virza komandu uz kopīgiem mērķiem. Vēl viens no šādiem instrumentiem ir darbinieku “labumu grozs”, kas piemērots dažādām paaudzēm un palīdz radīt tā dēvētās “win-win” situācijas abām pusēm. Piemēram, iemaksas darbinieku 3. līmeņa pensiju fondos būs aktuālas vecāko paaudžu pārstāvjiem, tuvojoties pensijas vecumam, bet iespēja apmeklēt darba devēja līdzfinansētus kursus un apmācības vai apmaksāti dzemdību izdevumi – jaunāko paaudžu darbiniekiem, kuri tikai vēl veido savu karjeru vai plāno ģimenes pieaugumu. Savukārt darba devējam tas nozīmē profesionālu, motivētu un lojālu komandu. Liela nozīme ir arī “horizontālam” uzņēmuma vadības modelim, kurā vadītāji ir līdzvērtīgi saviem padotajiem darbiniekiem, jo uzņēmuma mērķis ir koncentrēties uz efektīvu komandas darbu, nevis darbinieku statusu. 

Papildinot diskusijas laikā pārrunāto, organizāciju psihologs un Latvijas Psihologu apvienības vadītājs Reinis Lazda norāda, ka atšķirības starp vecumgrupām pastāv, taču darba devējiem ir svarīgi nepārvērtēt arī to nozīmību un ietekmi. “Runājot par paaudzēm, mēs visvairāk runājam par atšķirīgām prioritātēm dažādos vecumos. Manuprāt, lai arī paaudžu atšķirības ir jāņem vērā, lielāka nozīme tomēr ir, piemēram, darbinieku motivācijai, ambīcijām, degsmei – vai viņi vēlas sasniegt augstus rezultātus, vai tikai saņemt pēc iespējas lielāku algu pēc iespējas ērtākā vidē. Dedzīgi darbinieki ir sastopami visās paaudzēs, lai gan, protams, ar laiku dedzība mēdz kļūt mierīgāka,” secina R. Lazda.

Viņš piebilda, ka kopumā darbinieki novērtē sakārtotu darba vidi, godīgu un atbildīgu darba devēju, kurš izvirza saprotamas, loģiskas prasības darbiniekiem. Tādu, kurš saprot atšķirību starp lietišķo sfēru un privāto dzīvi, kā arī nemēģina vadīt darbinieku dzīvi tur, kur bez tā var iztikt – tur, kur darbinieki lēmumus var pieņemt paši, izvērtējot apstākļus.

*BITES paaudžu pētījums veikts 2019. gada jūlijā, sadarbojoties ar pētījumu aģentūru “Norstat Latvija”. Tajā piedalījās 632 darba ņēmēji un darba devēji visā Latvijā vecumā no 18 līdz 65 gadiem.

Rekordaugsts pieprasījums pēc “Samsung” jaunajiem “Galaxy Note10/10+” viedtālruņiem

Iestatījumi, aplikācijas un drošība bērna pirmajā mobilajā telefonā - kas jāņem vērā vecākiem?

Pētījums: lai arī darba devēji Latvijā spēj noteikt paaudžu atšķirības, 30% no tiem tās neņem vērā

30% iedzīvotāju ir maldīgs priekšstats par mobilo ierīču aizsardzību no kiberriskiem

BITE šogad investēs 150 000 eiro darbinieku 3. līmeņa pensiju fondu iemaksās

45% viedtālruņu īpašnieku turpina izmantot telefonu ar saplēstu displeju

Latvijas iedzīvotāju izmantotais mobilo datu apjoms Eiropas Ekonomiskajā zonā kāpis simts reizes

Uzņēmēji pagaidām neapzinās IKT risinājumu lomu klientu servisā

Klientu apkalpošanā strauji pieaug digitālo pakalpojumu izmantošanas īpatsvars

Šogad ar 4G+ tehnoloģiju tiks aprīkoti vairāk nekā 40% BITES tīkla

Kāpēc internets ir kopīga rūpe un kibermobinga mazināšanā jāiesaistās ikvienam?

Šogad par 46% palielinājies interneta patēriņš mobilajās ierīcēs ārvalstīs

Šogad trīs reizes palielinājies antivīrusa fiksēto drošības risku skaits

Investējot 100 000 eiro, BITE izstrādājusi mobilo aplikāciju “ManaBite”

Pieci ekspertu padomi, kā bērniem un pusaudžiem reaģēt uz kibermobingu

Kādas tehnoloģijas ņemt līdzi atpūtas braucienos un kur doties? Atbild slavenības

Ar mērķi veicināt 5G attīstību Latvijā un Lietuvā “BITES Grupa” un “Tele2” dalīs tīkla infrastruktūru

Praktiski padomi, kā izvēlēties elektroskūteri un braukt ar to droši

Latvijas hokeja fanus raksturo uzticība savai komandai un skaļa balss

Hokeja fani pārbauda savu jaudu un uzmundrina Latvijas hokeja izlasi pirms pasaules čempionāta

Eksperti: tikai saskaršanās ar biznesa riskiem rosina uzņēmējus ieviest integrētus IKT risinājumus

Hokeja fani: viens no galvenajiem Latvijas hokeja izlases panākumu avotiem – labs ritms

BITES apgrozījums pērn sasniedza 106,3 miljonus eiro

Vairāk nekā puse iedzīvotāju fanos par Latvijas hokeja izlasi Pasaules čempionātā hokejā

BITE noslēdz klientu apkalpošanas centru digitalizācijas projektu

Visaktīvāk mobilo internetu viedtālruņos izmanto kurzemnieki

Noslēgts “Latnet” reorganizācijas process

Praktiski ekspertu padomi, kā runāt ar bērnu par kibermobingu

Lai izglītotu par kibermobingu, Rīgas Hanzas vidusskolā organizē Kiberdienu skolēniem

BITES tīkla jauda šogad tiks palielināta par 53%

Mobilo ierīču lietotājiem bīstamākās kaitnieciskās programmatūras

BITE dubulto pārdošanas apjomus internetā

BITE pērn investējusi 100 000 eiro darbinieku profesionālās izaugsmes veicināšanā

Desmit pazīmes, kas var liecināt, ka bērns cieš no kibermobinga

Eksperts: Vai viedtālruņa iebūvētā atmiņa var izmainīt pasauli?

BITE: 45% mobilā interneta apjoma tiek patērēti lielākajos sociālajos tīklos – “Youtube” un “Facebook”

Kā parūpēties par papildu romantikas devu attiecībās, izmantojot modernās tehnoloģijas?

Kā digitālās tehnoloģijas palīdz uzlabot biznesa efektivitāti: praktiski padomi uzņēmējiem

Tendence: pieprasītākās mobilo telefonu krāsas ir melna, zila un zelta

Eksperti: pieaugušie internetā bieži vien pieļauj tās pašas kļūdas, kuras bērni

5 populārākās mobilās aplikācijas, kas ierobežo viedtālruņa lietošanu auto vadīšanas laikā

Jauna tendence - dārgi viedtālruņi sīvi konkurē ar lētākām ierīcēm

Kā pagarināt mobilā telefona mūžu aukstā laikā?

Svētkos mobilā interneta patēriņš pieaug divas reizes

Kas raksturo Latvijas iedzīvotāju "Paldies!" teikšanas kultūru?

Svētkos strādājošo piedzīvojumi darbā: liek no jauna noticēt Ziemassvētku vecītim

Kā vislabāk iemūžināt skaistākos svētku mirkļus ar viedtālruni?

Eksperti: Darbinieki kļūst aizvien vērtīgāki

Aptauja: īpašu “Paldies!” par darbu svētkos visvairāk ir pelnījuši mediķi

Praktiski padomi, kā parūpēties par tehnoloģisku Ziemassvētku dāvanu drošību

Apvienojas "Stream Networks" un "LATNET Serviss"

Eksperts: 5G tehnoloģijas biznesam ļaus būt efektīvākam un straujāk attīstīties

Kas jāņem vērā vecākiem, runājot par kibermobingu ar digitālajiem bērniem?

BITE un "Huawei" nostiprina sadarbību

BITE turpina sadarbību ar LHF arī jaunajā hokeja sezonā

BITE tīkla un pakalpojumu modernizēšanā reģionos šogad investējusi 8 miljonus eiro

Kā sagatavot “garšīgu” CV un motivācijas vēstuli? Ieteikumi jaunajiem profesionāļiem

BITE investē 50 000 eiro klientu apkalpošanas centra modernizēšanā Bauskā

Četras lietas, kas jāzina par “geimingu”

Viedtālruņi un kiberdrošība - populāri mīti un patiesības

Sešas mobilās aplikācijas, kas palīdzēs papildināt zināšanas

BITE kā pirmais mobilo sakaru operators Latvijā sāk piedāvāt “Apple” ražotāja risinājumus biznesam

"Jauno talantu dienas" - iniciatīva jauniešu talantu attīstības un karjeras izaugsmes veicināšanai

Pieci iemesli, kas padara "iPhone" par kulta preci

Aptauja: Katrs piektais Latvijas iedzīvotājs ceļo bez apdrošināšanas

Piecas mobilās spēles darba produktivitātes uzlabošanai

Investējot 100 tūkstošus eiro, Daugavpilī atklāj pirmo reģionālo “BITES Jauno tehnoloģiju parku”

5 praktiski padomi, kā parūpēties par bērnu drošību masu pasākumos

Aizvien biežāk mājas internetam cilvēki izvēlas jaudīgu mobilo pieslēgumu

BITE un “Compensa” sāk piedāvāt nepārtraukto ceļojuma apdrošināšanu

Piecas noderīgas aplikācijas dziedāšanas iemaņu uztrenēšanai

Kā sabiedrībā zināmi vecāki rūpējas par savu bērnu drošību?

Sagatavo viedtālruni ceļojumam un atpūties bez raizēm

Noderīgi aksesuāri viedtālruņiem košāko vasaras mirkļu ķeršanai

Latvijā vecākus visvairāk uztrauc svešinieku radīti apdraudējumi bērniem

Četri radoši Latvijas zīmoli, ko ir vērts atbalstīt

Brāļi Bukarti u.c. hokejisti atklāj, kādas fanu aktivitātes viņu uzmundrina visvairāk

Bērns viens pats mājās - kā parūpēties par drošību?

Fanošanas paradumi mainās: katrs trešais seko līdzi hokeja aktualitātēm mobilajās ierīcēs

Uzņēmējus kibernoziegumi uztrauc vairāk nekā vandālisms un zādzības

Pieredzējušu Latvijas hokeja līdzjutēju TOP 10 fanošanas padomi

BITE turpina investēt tīkla pārklājuma paplašināšanā Latvijas reģionos – atklātas septiņas jaunas 4G bāzes stacijas

Trešā daļa Latvijas hokeja fanu uzskata: galvenais ir piedalīties, nevis uzvarēt

BITE plāno ieguldīt tīkla infrastruktūrā aptuveni 10 miljonus eiro

Latvijas hokeja fani: Pasaules čempionāts hokejā ir tradīcija, kas vieno

Tendence: uzņēmēji novērtē mūsdienu tehnoloģiju priekšrocības, tomēr izmanto tās nelabprāt

Video satura patēriņš mobilajās ierīces pieaug, BITE turpina stiprināt tīkla kvalitāti un kapacitāti

"BITE Latvija" iegādājusies "Stream Networks" un "LATNET Serviss"

BITE sāk piedāvāt jaunu pakalpojumu – gudro video novērošanu mājoklim un biznesam

Mobilie risinājumi Valentīndienas noskaņās

Mobilo sakaru lietojums viesabonēšanā Eiropā turpina palielināties

Pieaug mobilo aplikāciju loma biznesā

Mobilās aplikācijas, kas palīdzēs piepildīt populārākās Jaunā gada apņemšanās

BITE papildinājusi viedtālruņu klāstu ar moderno “Samsung Galaxy A8”

BITE aktīvi paplašina 4G interneta pārklājumu

Aicinājumam iepriecināt svētkos strādājošos atsaucas vairāki tūkstoši iedzīvotāju

Vairāk nekā puse Latvijas iedzīvotāju tuviniekus Ziemassvētkos sveic ar mobilā telefona starpniecību

Mobilās aplikācijas - aizraujošam Ziemassvētku gaidīšanas laikam

BITES tīklu izmantos interneta pakalpojumu nodrošināšanai lidojumos

Aptauja: svētku brīvdienās strādās katrs desmitais

10 noderīgas mobilās aplikācijas izdevīgiem pirkumiem internetā

BITE pārklājuma paplašināšanā Latvijas reģionos šogad investējusi vairāk nekā 3 miljonus eiro

Piecas viedierīces, ar ko pārsteigt tehnoloģiju cienītājus Ziemassvētkos

Talsos atklāts modernizēts BITES klientu apkalpošanas centrs

Eksperti iesaka, kā atpazīt viltotas mobilās aplikācijas un iepirkties droši

BITE iesaka, kā ar viedtālruņa palīdzību izveidot svētkos efektīvu gaismas objektu

“Stream Networks” un tā meitasuzņēmums “LATNET Serviss” pievienosies “BITES Grupas” uzņēmumiem

Padomi jaunajiem uzņēmējiem drošas digitālās biznesa vides veidošanā

BITE atklāj jau trešo jauno tehnoloģiju parku un uzsāk “iPhone X” tirdzniecību